Styrketræner man, er skulderpres (også kaldet militarypress) og bænkpres ofte en del af ens program. Desværre oplever de fleste hurtigt, at ømme og skadede skuldre bliver en del af ens hverdag. Selvfølgelig er logikken, at skylde skylden på skulderpres og bænkpres. Men er det nu også øvelsernes skyld? Lad mig komme med en lille sammenligning.

Når man kører galt i en bil, og man kommer til skade eller det der er værre, er det så fordi bilen er usikker og farlig? Selvfølgelig ikke. Det er meget sjældent et instruments skyld man kommer galt af sted. Det er brugeren eller dem omkring én, der er skyld i ulykken. Lad mig opsummere nogle typiske fejl folk laver ved skulder og bænkpres, som leder til ømhed og skader:

  1. Man bruger for meget vægt, for hurtigt. Mange ønsker at blive store og stærke i en fart. Begyndere kan ofte også øge vægten mange gange i starten af deres træningskarriere. Desværre varer sådanne resultater ikke ved. Det er dog de færreste der forstår det, og bliver ved med at øge vægten. Dette fører til dårlig form og provokation af de sarte led og sener.
  2. Dårlig form. De fleste der bænkpresser, selv nogle af dem der presser over 100kg, presser med dårlig form. Dårlig form kan man komme et vist stykke med, men til sidst bliver fremgang umilige, og skader en selvfølge. Denne artikel skal ikke diskutere bænkpres eller skulderpres form, men jeg vil give én reminder. Se på herren på det lille billeder med titlen “chefen i bænkpres“. Han presser fra under sit sternum. Dette føre til, at armene og albuerne får en naturlig stilling, som fjerner stress fra begge led. Desuden giver det mere stabilitet og giver mulighed for at presse mere vægt. Det samme gælder skulderpress. Hvis dine albuer og arme er på linie med dit hoved, så kan du godt forvente skader. Forestil dig du skal presse en baby over hovedet. Det er den naturlige vinkel albuer skal have, når du presser noget. Dette er ikke muligt med en vægtstang, men vinkel kan dog gøres mildere. Der er flere tips og triks, men dem gemmer vi til senere.
  3. Træning for ofte. Dette er en general fejl alle laver. Også mig selv. Det er svært at styre motivationen, når man først er kommet godt i gang. Dog leder dette ofte til færre resultater og flere skader. Jeg har engang været ved at ødelægge mit ene håndled, fordi jeg trænede en øvelse for ofte, sammen med general overtræning. Hver gang jeg hev kontra, når jeg cyklede, gjorde det ondt. En god lang pause med kun meget lidt træning og ekskludering af den dårlige øvelse, gjorde at mit håndled kom sig inden det blev slemt.

Der kan og er skrevet bøger omkring disse emner og hvordan man forbedre ens teknik. Jeg håber du vil søge efter noget af dette materialet, så du kan få de flotte skuldre og det flotte bryst du fortjener. Med den styrke der følger. Sig ja til resultater og nej til skader.

En sidste kommentar. Når man køre galt i en bil eller kommer til skade med en øvelse, er det ikke bilen eller øvelsens skyld. Husk denne gyldne regel:

Det er stadig din egen skyld!

“NB: Denne artikel er oprindeligt skrevet til nettraening.dk, og Fitnews kan derfor ikke garantere indholdets kvalitet. Søg evt. efter andre artikler om emnet her på siden.”