Alle sportsgrene kan give skader ved forkert træning. Det gælder også løb. Selvfølgelig er løbeskader ikke rare, men det betyder ikke, at du behøver stoppe med at løbe. Læs her om de forskellige typer løbeskader og hvordan du undgår løbeskader.

Typer af skader ved løbetræning

Løbetræner du korrekt, kommer du sjældent ud for løbeskader, men det kan alligevel ske, at du får en skade ved løb. Der findes forskellige typer af skader og nogle er værre end andre. Generelt kan man sig,e at løbetræning er en sportsgren, hvor antallet af skader er meget forskellig fra person til person.

Ledskader

En af de hyppigste skader ved løb er ledskader. De tager lang tid at forebygge, og du skal være meget forsigtig. Samtidig kan en ledskade vare længe og det bedste er helt at stoppe med at løbe, hvis du får pådraget dig en løbeskade.

Muskelskader ved løb

Du kan nemt få en muskelskade ved løb. En muskelskade kunne eksempelvis være en fibersprængning i baglåret. Det er den hyppigste form for muskelskade under løbetræning. Det skyldes, at baglåret  og musklen ligger under for et stort pres, når du løbetræner.

En muskelskade er dog forholdsvis hurtig ovre, og du skal ikke helt stoppe med at løbetræne. Det skyldes, at du hurtigere bliver klar ved aktiv restitution, hvor musklen kommer roligt igang igen. Der tilføres så blod til musklen, så du hurtigere kan restituere. Du skal dog kun løbe helt let.

Seneskader ved løb

Du kan også være uheldig at få en seneskade ved løb. Med denne type skader kan det ligesom med ledskader tage lang tid at blive klar igen, og du skal umiddelbart holde dig i ro.

Du kan med fordel dog dyrke andre former for sport, dog ikke sportsgrene, hvor du aktiverer de beskadigede sener. Ved seneskader kan du ikke udnytte aktiv restitution.

Undgå løbeskader

Der findes mange skader ved løb, og især knæskader ses ofte.

Mange skader kan du undgå, da det er overbelastningsskader, der skyldes, at du ikke har styr på din løbetræning. Måske løbetræner du i en længere periode for meget? Husk på, at en ordentlig progression er vigtig, så vær ikke for ambitiøs men hellere realistisk og fornuftig.