At køre mountainbike er for alle, på alle niveauer.

Lige meget hvilket tempo du lægger for dagen får du udbytte af at køre mountainbike. Det handler blot om at du kan mærke varmen i kroppen, den forhøjede puls og den forøgede respiration.

I Danmark finder man masser af skove og mountainbike stier, som er helt perfekte til at kaste sig ud på. Hvad enten man er til fart og spænding på de voldsomme stigninger eller til kørsel på brede fastbanede stier findes det i vores landskab.
At køre mountainbike er både godt til at træne konditionen foruden at forbedre balance og stabilitet.

Sommeren og det gode vejr er på vej og vi danskere elsker at cykle og begive os ud i det gode vejr når vi har det. Så hvad er næsten bedre end at kaste sig ud i den danske natur med en mountainbike og samtidig få en masse god motion.

For at optimere træningseffekten kan man intervaltræne og de udfordrende skovstier lægger i den grad op til dette. For at få mest mulig ud af din træning på mountainbiken er det en god ide at være opmærksom på hvad der er pause og hvornår du giver den gas.
For rigtig mange mennesker er en tur i skoven på cyklen lige så meget, en hyggelig stund, hvor man kører en omgang eller periode og efterfølgende holder en længere pause, hvilket også er helt fint. Har man et ønske om at tabe sig samt forbedre sin kondition og aerobe kapacitet er det vigtigt at holde træningsintensiteten på et vist niveau og sørge for at der er passende forhold mellem arbejde og pause.
Intervaltræning er en effektiv måde at forbedre sin kondition og maksimale iltoptagelse på. Ved at træne med høj intensitet med indlagte pauser kan man klare denne hårde træningsform i længere tid og derved arbejde ved høj intensitet i lang tid sammenlagt. Udmattelsen vil derfor ikke opleves på samme måde som hvis man arbejdede kontinuerligt.

Hvordan intervaltræner man på en mountainbike?

For at kunne overføre denne træningsform til turene på mountainbiken er en vigtig forberedelse til turen at man indstiller sig på, at det er hårdt arbejde der skal til, for at det har optimal effekt på konditionen.

Der findes 2 sjove måder at intervaltræne på når man er ude med sin mountainbike. Den ene metode er at køre efter tid, så man holder højt tempo over en bestemt periode og derefter holder den halve tid i pause. En fordeling kunne være at køre 4 min for derefter at køre 2 min med rul eller let kørsel, altså ikke fuldstændig pause.
Alternativt kan man køre sine intervaller efter terrænet, således at man giver den gas på bakkerne eller nogle steder hvor der er mulighed for at arbejde igennem og omvendt holde pause på de sværere stykker eller bakkerne nedad.
Intensiteten skal gerne være så hård at du virkelig har brug for den kommende pause. Trætheden i benene må gerne kunne mærkes, men ikke mere end at det mildnes efter en kortere pause.
Sørg for at terrænet ikke er sværere teknisk end at du godt kan få pulsen op og give den fuld gas og virkelig få kredsløbet under pres. Det er derfor vigtigt at overveje terrænets sværhedsgrad, for at få maksimalt udbytte rent konditionsmæssigt. Undgå derfor steder som er for svære, så du går på kompromis med intensiteten på grund af teknik.

Hvordan vælger du den rigtige mountainbike?

Mountainbikes findes i alle prisklasser lige fra de helt billige der egner sig til veje og fastbanede stier til de mountainbikes der er skabt til det mest hårdføre og ujævne terræn der kan opdrives.
Du finder i dag et stort udvalg af både herre og kvinde mountainbikes specielt udformet i specifik geometri som passer til anatomien og med henblik på at opnå størst ydeevne.

Endvidere finder man et udvalg af mountainbikes med forskellig hjulstørrelse. I dag er de mest populære valgmuligheder indenfor dette hhv. 27.5” og 29” hjul.

Vælger du en mountainbike med 29” hjul får du en cykel der hjælper dig til at trodse rødder, huller og andre udfordringer med lethed og samtidig opnå stor retningsstabilitet.
De lidt mindre 27.5” hjul giver derimod øget accelerationsevne så du lettere kan accelerere op ad stejle stigninger samt øget manøvredygtighed til de smalle og krogede stier.