Glem alt om dit BMI. Overvægt handler i høj grad ikke kun om, hvor meget du vejer, men hvor stor din fedtprocent og livvidde er. Du er måske fed uden at vide det. Læs artiklen og find ud af det.

Er du “tyndfed”?
Du kan sagtens være normalvægtig og samtidig være fed. Den gruppe af mennesker kaldes ofte for “tyndfede”. Alt for mange retter sig efter det såkaldte Body Mass Index (BMI). BMI er et udtryk for vægten i forhold til højden og udregnes som vægten divideret med højden i anden. Det benyttes tit til at kategorisere folk som over-, under- og normalvægtige.

BMI giver desværre ikke altid et præcist billede, da der ikke tages hensyn til f.eks. kropsbygning og muskelmasse. Så er du normalvægtig i forhold til dit BMI, men har samtidig en for høj fedtprocent, er du faktisk (tynd)fed. Tyndfede har en højere risiko for livsstilssygdomme end normalvægtige med en lav fedtprocent. En fedtmåling giver et mere præcist billede af, om du er overvægtig.

 

BMI og fedtprocent

fed2-tab

 

Hellere en lav fedtprocent  end et lavt BMI
Det er usundt at have et for lavt BMI (<18,5), og man har en øget risiko for at dø. Derimod giver en lav fedtprocent mindre risiko for at udvikle livsstilssygdomme. Som udgangspunkt kan man sige jo lavere fedtprocent – desto bedre. I forbindelse med vægttab gælder det derfor om at tabe fedt og samtidig øge/bibe- holde muskelmassen. Det sundeste vægttab handler ikke om “så mange kilo som muligt”, men mere om hvad der tabes. Motion er derfor et vigtigt redskab i forbindelse med vægttab, da motion medfører et større tab af fedt og mindre tab af muskelmasse.

 

Livsvigtig livvidde
Måling af livvidden er et rigtig godt mål for din sundhed, da fedt omkring maven er mere skadeligt, end det du f.eks. har siddende omkring hofterne. Samtidig fortæller livvidden, om den motion du dyrker, har en effekt. Motion kan godt resultere i, at du taber fedt, uden at der sker ret meget på vægten, fordi du samtidig opbygger større muskler. Og en større muskelmasse påvirker ikke livvidden negativt lige som fedt. Netop derfor er livviddemålingen en god indikator for, om fedtprocenten falder. Ligesom BMI kan nogen blive “dømt” for hårdt og omvendt.

 

Kend din livvidde
Mål din livvidde 2 cm over navlen i stående og afslappet tilstand

fed3-tab

 

3 Sunde tips til en lav fedtprocent
Der er ingen hokus pokus ved at nå et sundt vægttab ved hjælp af kosten og motion. Ofte ved du også godt selv, hvor skoen trykker, men for en god ordens skyld opsummerer vi her de 3 vigtigste råd til et sundt og varigt fedttab.

 

1) Indtag færre kalorier, end du forbrænder
Overordnet set handler fedttab om at være i kalorieunderskud, så derfor er det vigtigt, at du har styr på, hvad du spiser.

Gode råd:
– Spis rigeligt med grøntsager og frugt
– Spis masser af magert kød
– Kosten skal være fiberrig
– Undgå slik, sodavand og kager

 

2) Dyrk både styrke- og konditionstræning
Motion øger energiforbruget, men er også med til at holde på din muskelmasse. Du bør dyrke både styrke- og konditionstræning. Styrketræningen er vigtig for at undgå eller minimere tabet af muskelmasse. Utrænede overvægtige personer kan øge muskelmassen samtidig med, at de taber fedt. Konditionstræning kan øge dit energiforbrug mere end styrketræning og dermed bidrage yderligere til dit vægttab. Derudover har konditionstræning også flere sundhedsfremmende effekter på eksempelvis hjerte og kredsløb.

Du kan læse mere om konditionstræning her.

3) Sørg for at få nok protein
Når folk skærer ned på kalorierne for at tabe sig, falder den daglige proteinindtagelse som regel også. Det er uheldigt, da den daglige mængde netop er vigtig for muskelmassens størrelse. Så når du skærer ned på kalorierne, må det ikke gå ud over den daglige mængde protein. Som udgangspunkt skal du have et sted mellem 1,2 – 1,7 g. protein pr. kg kropsvægt pr. dag alt afhængig af dit aktivitetsniveau. Det vil sige, at hvis du vejer 80 kg og dyrker en del styrketræning, skal du have 136 g. protein pr. dag. En proteinrig kost øger endvidere mæthedsfornemmelsen.

Summa summarum kan du sagtens være fed og samtidig have et normalt BMI. Fedtprocent og livvidde kan fortælle, om du har for meget fedt og hvor det sidder placeret. Fedt omkring livet er klart det farligste sted at have det deponeret og det er nu, du skal sætte ind, hvis fedtet skal væk.

 

Af: Henrik Duer

Referencer:
Int J Obes Rel Metab Disord. 26 (3): 410-416, 2002 Obes Res. 12 (7): 1024-54, 2004 Int J Obes Rel Metab Disord 29(7):778-84, 2005