Er du typen der altid går direkte på løbebåndet, når du skal cardio træne, så har vi i denne uge 3 bud på hvordan du kan varierer din kredsløbstræning

 

Crosstrainer
Crosstraineren hører til blandt de mest populære kredsløbsmaskiner i fitnesscenteret.

En crosstrainer er et skånsomt træningsredskab. Ved dens ellipseformede bevægelser trænes kroppen uden at leddene belastes unødigt. Maskinen er ideel for dig der har skader at tage hensyn til. Crosstraining giver ingen stød op gennem leddene, fordi fødderne er i kontakt med pedalerne hele tiden.
Træning på en crosstrainer styrker kredsløbet og er ideel til fedtforbrænding og konditionstræning. Crosstraineren giver god mulighed for konditionstræning, fordi mange af kroppens store muskelgrupper er aktive. Når både arme og ben bliver belastet, stiger energiforbruget.
En crosstrainer er udstyret med bevægelige arme, samt et fast greb i midten. På den måde kan man veksle mellem at have armene med i træningen eller kun at fokusere på benene.  

Du kan variere træningen på crosstraineren meget. Du kan lave dit eget træningsprogram, eller du kan følge et af de forprogrammerede træningsprogrammer. Det er desuden nemt at lave intervaltræning, som er en god måde at komme i form på og forbrænde en masse kalorier.
Som udgangspunkt har alle moderne crosstrainere indbyggede computere, der måler tid, distance, pedalomdrejninger (skridt) og kalorieforbrug.

Spinning
Indendørs spinning er sjov og alsidig motion, som kan dyrkes af alle mennesker. Timerne indeholder forskellige træningsmetoder f.eks. sprint, korte og lange udholdenhedstræningspas, bjergtræningspas etc.

Der er mange fordele ved at spinne:
– Bedre kondition og udholdenhed.
– Øget iltoptagelse.
– Øget fedtforbrænding.

Afhængig af timetype, kan der blive kørt meget intensivt og dermed opnås en meget stor forbrænding, som kan hjælpe med vægttab.

– Fastere krop.
– Sundere livsstil.
– Velvære.

På alle timerne undervises til god musik. Instruktøren underviser en time som kan variere i sværhedsgrad alt efter timens navn. Begynd altid med en introtime.

Sjipning
Sjipningens fordele kan stort set ikke overvurderes. Et godt sjippeprogram vil styrke dit kredsløb og din udholdenhed, give dig bedre koordination og balance. Hvis der er indbygger sprint-intervaller vil det uden tvivl give dig bedre resultater indenfor stort set alle sportsgrene.

Når du sjipper træner du arme og ben, og som en ekstra bonus er sjipning, når det kommer til kalorieforbrænding, i den høje ende. På 25 minutters Quick Sjip kan der forbrændes op til 250 kalorier og pulsen kan nemt ramme 160.

Tempo intervaller:
Er især ideel til dig, der ønsker at forberede din cardio grundform. Det består af små tempo-spurter med høj intensitet efterfulgt af en periode med mere moderat intensitet.

Super Circuit sjipning:
Hvis dit normale træningsprogram keder dig, så prøv denne teknik, som tilbyder ny inspiration og hjælper dig til såvel at forbedre din kondition, som din definition. Idéen er at supplere styrketræning med sjipning. Et minuts sjipning efterfølges uden pause af et normalt sæt af f.eks. pulldown. Derefter sjipper du igen i et minut og tager så et sæt chrun-ches. Fortsæt på denne måde gennem hele din øvelses række, et sæt styrke-træning – et minuts sjipning. Brug din fantasi, styrketræningen kan bestå af håndvægte, bodybar, gummibånd eller dit gym´s træningsmaskiner