Med deres sædvanlige sans for luxus var det romerne, der byggede de første varmehuse og -bade, og det i et omfang der kunne matche de fleste af nutidens badeanstalter.

I romernes varme bade blev vandet omvarmet af åben ild under badehusenes stengulve.

Husene var opbygget sådan at varm luft kunne cirkulere via hule vægge og således opstod det, vi idag kalder sauna eller dampbad.

Idag bruger de fleste saunaen som et sted, hvor man slapper lidt af efter træning.

Den stærke varme øger kroppens produktion af endorphiner, et homon der frigives ved intensiv motion og som udover at give en behagelig let rus, kendt som MRunners highR, også virker dæmpende på muskelsmerter.

Men sauna har også en en anden positiv effekt – undersøgelser har vist, at en person kan forbrænde op til 300 kalorier under et saunabesøg, det svarer til kalorieforbruget ved en times moderat vægttræning.

 

Sauna tips

– Begræns dit saunabesøg til 10-15 min.
– Fjern kosmetik inden saunabesøg
– Drik rigeligt med væske både før og efter
– Fjern smykker inden du går i sauna – de bliver ekstremt varme
– Tag et koldt bad og frotter kroppen grundigt bagefter
– Giv din krop tid til at afklimatisere efter sauna
– Brug en bodylotion bag efter
– Benytter du ofte sauna – husk at spise varieret kost og masser af grøntsager, for der forsvinder mange essentielle mineraler som jern, zink og magnesium sammen med din sved.