strandl├ªkker salatBikinisæsonen står snart for døren, og salat kan i den forbindelse være et velvalgt måltid. Salat er en glimrende løsning, det handler blot om at tilsætte tilstrækkelige mængder af protein og jern, så kan det være et glimrende måltid til at gøre din krop strandklar.

Vaskeægte vaskebræt! Mange ønsker at have en flad, stærk mave, især når sommertiden nærmer sig, og de vælger derfor at spise en masse salat i forårsmånederne for at skrælle fedtet af sidebenene. Her er det vigtigt at huske en ting: Salat er ikke bare salat. Selv om alt salat er kaloriefattigt, så kan der være risiko for, at du ikke får næring nok, når du spiser de grønne blade. Med andre ord: Det handler om, at du vælger din salat med omhu. Hvis du ønsker en stærk, slank krop og tilstrækkeligt energi til at træne, har du behov for en salat, som er fyldt med protein og jern. Den gode nyhed er, at din salat godt kan være næringsrig, det handler bare om at tilsætte de rigtige ingredienser.

Livsvigtigt jern

Jern kan sammenlignes med flyttemanden, der leverer vigtige ting til dig. I stedet for at bringe kasser til dit hjem, bringer jern ilt til dine celler. Dine muskler har behov for ilt – især når du træner. Jern giver dig nemlig energi, og træthed er ofte et tegn på, at du er i jernunderskud. Jern er også vigtigt for dit immunforsvar, og man kan godt sige, at jern udruster dig, så du ikke så let bliver ramt af sygdomme. Der findes to typer af jern: Ferrojern, som findes i hæmoglobin, er et protein, der findes i de røde blodceller, som leverer ilt til musklerne. Ferrojern findes i animalske fødevarer som oksekød, kylling, kalkun og laks. Disse ingredienser kan være med til at tilsætte jern i din sommersalat. Men du kan sagtens få jern uden at spise kød. Nogle grøntsager er nemlig spækkede med jern. Sojabønner, linser, kidneybønner og spinat er alle grøntsager, som kan matche kød, når det kommer til indholdet af jern. Generelt optages ferrojern dog bedre end jern fra grøntsager. Men der er håb for vegetarerne. Fordi jern uden ferro optages nemlig langt bedre, hvis du spiser det sammen med vitamin C. Derfor gør du dig selv en stor tjeneste, hvis du både anvender spinat og tomater (som er en rig kilde til vitamin C) i din salat. Du kan ligeledes vælge at anvende dressinger, der er rige på vitamin C (f.eks. en dressing af citron eller lime) sammen med din jernrige salat.

Strandstærke proteiner

Hvis du spiser sprødt i håb om at få en strandstærk krop, bør du fylde rigelig protein i salaten.  Protein hjælper nemlig din krop med at restituere, efter du har trænet hårdt. Animalsk mad er en perfekt kilde til protein: Tilsæt kylling i salaten, kalvefilet eller tun (enten frisk eller fra dåse) og hårdkogte æg (som i en salad nicoise). Spiser du ikke kød? Så er der alligevel håb: Soja er en fremragende kilde til protein: 2 dl tofu giver dig 10 g protein. Du kan også få din protein fra bønner (hvide, røde eller sorte), nødder eller groft brød. Selv grøntsager indeholder protein: Således får du omtrent 1 g protein, hvis du spiser 1 dl broccoli. Der er god grund til, at du tænker dig om, inden du spiser din salat; det handler om at spække den med jern og protein. Derefter er du klar til at hoppe i badetøjet!

 

Se evt. denne uges opskrift. Link