stress-2Daglig motion, kvalitetssøvn og sund kost kan hjælpe dig med at bekæmpe stress, men der er også nogle ting, som fremmer stress. Her er der en liste over 8 ting, som du skal undgå, hvis du vil holde stress fra kroppen.

1. Alkohol:

En eller to genstande om dagen, vil højest sandsynligt ikke skade, men hvis du drikker mere en det, vil du stresse kroppen, mere end godt er.

2. Sukker:

Store mængder af sukker vil få dit blodsukker til at stige voldsomt, og dette vil give svingninger i dit humør, og du vil have større tilbøjelighed til at blive irritabel og stresset.

3. Koffein:

Kaffe er et ”stof”, og det er meget vanedannende. Desværre har kaffe den effekt, at det stresser din krop. Et højt forbrug af kaffe vil give et ustabilt energiniveau, så det kan være en god ide at skære ned eller helt droppe kaffen.

 

I sidste uge fik du 5 tips til at komme stressen til livs (læs dem her) og her kommer 5 mere:

1. Hvil stressen væk

Lige som det er en fordel at holde hvile fra din træning, hvis du ønsker at blive stærkere, er det en fordel, at du tager en daglig pause, hvor du finder et roligt sted, hvor du har fuldstændig fred og ro. Find et sted i naturen, hvor du kan lukke øjnene, trække vejret og slappe af. Sluk din mobiltelefon og afsondrer dig helt fra omverdenen.

Chill out: Fokuser på din vejrtækning og sørg for, at den bliver rolig og kontrolleret. Se om du kan lukke alle tanker ude og nyd dit eget selskab.

2. Mal stressen væk

Farver påvirker dit humør, det er sikkert og vist. Prøv at tænk over det næste gang du går ind i et rum: tænk over, hvordan farverne påvirker dit humør. Føles det som om, du netop er trådt ind hos din tandlæge? Så kan det være, du bør sætte lidt kulør på dine omgivelser. Tænk ligeledes over, hvilke farver der er bedst mod stress. Ifølge feng shui er grøn, blå lys pink gode til at jage stressen væk.

Kulør på hverdagen: Hvis du ønsker mere ro i hverdagen, kan du købe en yogamåtte eller en trænings top i en afslappende farve. I din lejlighed kan du tænke over, at du har beroligende farver – især i din stue og i dit soveværelse.

3. Vær positiv

Når din kalender er spækket med aftaler, kan det være nemt at komme til at stresse. Situationen er bare den, at det ikke hjælper! Prøv i stedet for på at bevare roen og et positivt sind: dette vil bevirke, at du rent faktisk når mere og har det bedre med det, du gør.

Glad sjæl, godt liv: Nogle dage er du udsat for en stor arbejdsbyrde, men det betyder ikke, at du bør droppe træningen – tværtimod! Hvis ikke du har tid til den vanlige times træning, kan du skære ned til det halve. En ting er sikkert: det er på dine travle dage, du har allermest brug for din træning.

4. Træk vejret

Øg mængden af ilt, som går gennem din krop. Dette vil gøre dig mere afslappet. Indånd luften, mens du tæller til 4, hold vejret i 2 sekunder og ånd ud i 8 sekunder. Hvis du ønsker optimalt udbytte, skal du gentage denne øvelse 3 til 5 gange. Dette vil modvirke stress.

Pust ud: Øv dig i at visualisere, mens du trækker vejret. Se et billede, som gør dig glad, eksempelvis dit kæledyr eller et hav med dejlige bølger.

5. Gå tur med din hund

Tag en snor, og bring dit kæledyr med på en løbetur. Undersøgelser viser, at mennesker, som har kæledyr har mindre tendens til at få stress, angst og forhøjet blodtryk. Derudover giver det sig selv, at du er forpligtet til at bevæge dig, hvis du har en hund. Når du går ture udendørs får du en ekstra bonus, som kommer fra solen. Nemlig vitamin D, som blandt mange ting virker stress nedsættende

Lån naboens: Hvis ikke selv du har et kæledyr, kan du sikkert få lov til at låne din nabos hund. Gør det og tag den med ud på en lang løbetur.