Hjertet er kroppens mest hårdtarbejdende muskel

– og løbet af et menneskes gennemsnitlige levetid slår hjertet mere end 2,5 milliarder slag, og jo bedre du passer på dit hjerte, desto bedre fungerer det naturligvis.

Du kan gøre meget for at holde hjertet i form, og der er al mulig grund til at gøre det, for et velfungerende hjerte er basis for din vitalitet og livskvalitet.

Regelmæssig, moderat fysisk aktivitet kan reducere risikoen for livstruende hjertesygdom med næsten 25%.

Mørk chokolade har et højt indhold af antioxidanter, som er med til at sænke blodtrykket.

Hvis du går 3-4 kilometer dagligt, kan du forebygge skadevirkningen af en ellers stillesiddende tilværelse.

Som kvinde kan du ved at spise fisk med et højt indhold af omega-3 en gang om ugen – i stedet for en gang om måneden – mindske din risiko for blodprop i hjertet med over 30%.

20 minutters cykling dagligt har vist sig at forebygge blodprop i hjertet mere effektivt end en ballon-udvidelse (operation). Din risiko for hjerte-kar-sygdom stiger, hvis du sover mindre end syv timer om natten.

Mænd kan ved at spise fiberrigt sænke deres risiko for blodprop i hjertet med 36%.

….og så den med vandet! Kvinder, der drikker over fem glas vand dagligt, har halvt så stor risiko for at dø af blodprop i hjertet sammenlignet med kvinder, som drikker mindre end to glas vand om dagen.