ptérPersonlig Træning er en af tidens hurtigst voksende træningstrends. Flere og flere vælger at investere i en Personlig Træner for at få kvalificeret vejledning til at nå deres individuelle mål. Uanset om du har et fast defineret mål, trænger til ny inspiration eller til at få pudset teknikken af, så kan en Personlig Træner være en god investering, hvis du er villig til at gøre en indsats.

 

Hvad er en Personlig Træner og hvad skal de kunne

Personlig træning er, ligesom en golf- eller tennistræner, individuel tilpasset træning og professionel vejledning i forhold til dig og dine mål med udgangspunkt i din nuværende form, hvilket som oftest resulterer i større motivation og dermed bedre resultater. En god Personlig Træner har en dybtgående faglig uddannelse og flere års praktisk erfaring med programlægning, træningsprincipper, tests, ernæring, skadebehandling og forebyggelse, funktionel træning, motivation og livsstilsændringer. Den rigtige Personlige Træner har således en stor allround viden om sund og aktiv livsstil og er derfor i stand til at vejlede i den retning, du gerne vil – uanset om du er novice inden for motion eller eliteidrætsmand.

Den personlige Træner har derudover til opgave at følge op på din træning, motivere dig til at yde dit bedste og sikre, at du udfører øvelserne korrekt, sikkert og effektivt. Derudover bør den rigtige Personlige Træner også tænke kosten ind i dit træningsforløb, så du får den rette mængde energi dagen igennem.

 

Hvorfor bruge en Personlig Træner?

Der er rigtig mange gode grunde til at hyre en Personlig Træner. Måske trænger du til at komme ordentlig i gang igen. Måske er du træt af at træne tit og regelmæssigt uden at opnå det, du træner for. Det kan være, at du ikke har et defineret mål for din træning. Eller også kender du målet, men ikke vejen. Måske trænger du til at få opfrisket din teknik og dit øvelsesregister, fordi du døjer med en skade. Hvad enten det er vægttab, maraton, kondition, gamle skader, styrke eller volumen, der er grunden til at konsultere en Personlig Træner, så er der kvalificeret hjælp at hente.

Den Personlige Træner kan give dig en kontinuerlig og personlig opfølgning, vejledning og sparring på din træning.Den rigtige Personlige Træner også sikrer at motivation og variation i træningen bibeholdes.  Ligesom denne også sikre korrekt tempo og teknik i øvelserne. Altsammen faktorer som har en hurtig og positiv effekt på dine resultater. En Personlig Træner kan selvfølgelig ikke udføre øvelserne for dig, så i sidste ende er det op til dig, om du får valuta for pengene. Men den rette personlige undervisning sikrer også, at du ikke spilder din tid, og at du undervejs lærer at forstår de fundamentale træningsprincipper. Det kan du også drage stor fordel af i din træning fremover, når du igen skal stå på egne ben. Den Personlige Træner foretager desuden forskellige målinger igennem hele forløbet, så du løbende og konkret kan følge din udvikling.

 

Det første møde!

Det første møde med en Personlig Træner er meget vigtigt. Det er her, du får afdækket dine mål og forventninger i forbindelse med den Personlige Træning. Den første time indledes derfor med en samtale, hvor disse ting bliver snakket på plads. Herudfra udarbejder den Personlige Træner en handlingsplan, der opfylder dine ønsker og dit behov. Det er også ved første møde, at den Personlige Træner kan aflive eventuelle urealistiske mål og fortælle dig, hvad du skal forvente af forløbet, og hvad din rolle er. Det er altså vigtigt, at du er åben omkring, hvad det er, du vil, hvad du forventer og ikke mindst, hvad du er villig til at ofre for sagen. Når en Personlig Træner sammensætter et individuelt træningsprogram, sikrer han/hun ikke kun, at træningen opfylder dine mål, men tager udgangspunkt i dine behov, således at du opnår størst mulig udbytte på kortest tid.

 

Det videre forløb

Det fleste Personlige Trænere tilbyder forskellige forløb eller pakker. Typisk varer et træningsforløb ca. 6-8 uger, hvor du henholdsvis træner med din Personlige Træner og på egen hånd. Hvor ofte, du vil mødes med din træner, er op til dig og din pengepung. Grundlæggende findes der to typer forløb.

I det ene forløb planlægger din Personlige Træner din træning fra gang til gang og er til stede ved din træning hver eller hver anden gang. Det giver et ekstremt tilpasset forløb, hvor den Personlige Træner løbende sørger for, at du træner med den rette intensitet og teknik. For de fleste er det også meget motiverende at skulle præstere over for et andet menneske. Det betyder, at du ofte giver dig mere, når der er en, der holder øje med dig. Ulempen ved denne type forløb er, at det kan være svært for dig at overskue forløbet, hvis der ikke ligger en overordnet handlingsplan til grund for forløbet. Så kan det være svært for dig at stå på egne ben, når forløbet er slut. Derfor er det vigtigt, at du ikke ser din personlige træner som en træningsmakker, men som en superviser. Det er vigtigt, at du finder dine egne træningsmønstre, for der kommer et tidspunkt, hvor du må stå på egne ben. Med mindre du selvfølgelig har penge nok og en tålmodig nok træner, der gider at holde dig i hånden resten af livet.

I det andet forløb benytter du den Personlige Træner på konsulentbasis. Efter du har fået dit program og en grundig instruktion, træner du på egen hånd frem til næste konsultation, hvor din Personlige Træner justerer programmet og tilpasser og intensiverer øvelserne. Herefter træner du igen alene i en periode, inden du atter får en opfølgning på programmet, så længe der er behov for det. Ulempen her er, at det kræver rigtig meget selvdisciplin at overholde programmet, når du er overladt til dig selv. Men på sigt betyder det ofte, at du har nemmere ved at vedligeholde eller udvikle din træning, når forløbet er forbi.

Personlig Træning er som det fremgår af ovenstående, et godt og effektivt træningsværktøj. Især hvis du finder den Personlige Træner, som besidder netop de kompetencer, du mangler for flytte dig i den ønskede retning. For hvis du finder den rette person, med de rigtige kompentencer, kan én investering i personlig træning, virkelig løfte din træning til et helt andet niveau og maksimere effekten af den tid, du bruger på træning.

Men eftersom en sådanne investering, ikke er helt billig, så er tricket er at finde den rigtige Personlige Træner for dig.  Her er nogle gode råd og spørgsmål du bør stille, hvis du er på jagt efter den helt rigtige træner for dig.

 

1. Hvilke resultater kan jeg realistisk forvente at opnå?

Den indledende samtale med din Personlige Træner bør være gratis, og er en glimrende mulighed til af få fortalt hvad du forventer af forløbet og ikke mindst få den Personlige Træners vurdering af, om det er realistisk.

 

2. Hvor lang tid går der, inden jeg kan se eller mærke resultater?

Når du og din Personlige Træner er blevet enige om en realistisk målsætning, er næste skridt at finde ud af, hvor lang tid din forandring skal tage. Hvis den Personlige Træner nægter at give dig en tidshorisont på din målsætning, så se dig om efter en anden. Vil du nå dit mål, skal du arbejde dig opad trin for trin og sætte dig et delmål og en tidsramme for hvert trin. Disse trin skal din Personlige Træner kunne overskue for dig og ikke mindst forpligte sig til.

 

3. Træner du andre på mit niveau, og har du referencer fra dem?

Hvis en Personlig Træner er vant til at arbejder med din type målsætning og tidligere har opnået gode resultater, vil han eller hun sikkert gerne lade dig snakke med andre af sine kunder. Omvendt kan det være, at du skulle finde dig en anden Personlig Træner, hvis han/hun ikke kan dokumentere sine “succesfulde” resultater.

 

4. Hvad er prisen?

Prisen på Personlig Træning kan variere fra 300-1.200 kroner per time. Så spørg endelig ind til, hvad du får for pengene, hvis du synes, at timeprisen virker urimelig høj. Nogle Personlige Trænere er hver eneste krone værd, og de kan dokumentere det. Aftal at betale højst en måned forud, hvis du føler dig presset til at betale mere end det, så se dig om efter en anden. Der er ingen grund til at stavnsbinde dig. Er du stadig tilfreds med din personlige træner efter en måned, kan I jo bare aftale et nyt forløb til den tid.

Der er heller ingen grund til, at du lader dig ikke presse til, at I skal mødes 3-4 gange om ugen, hvis du har det fint med at træne på egen hånd ind imellem. Faktisk er der slet ikke nogen grund til at have din Personlige Træner med til hver træningsgang. 1-2 gange om ugen er nok for de fleste. Du skal have noget back up til at nå dit mål – ikke giftes med træneren.

 

5. Kan jeg få en handlingsplan på skrift?

En nedskrevet handlingsplan gør det muligt for dig at studere det forløb, du skal igennem og forberede dig på det kommende forløb og de kommende træninger. Samtidig bliver selve forløbet mere konkret, og du kan så at sige følge med i din udvikling på papir. For mange bliver forløbet også meget mere bindende, når det er skrevet ned. Hvis din Personlige Træner ikke synes, at det er nødvendigt at involvere dig konkret i forløbet forud for, så er du nok bedre tjent med en anden. Det er sandsynligvis et tegn på, at han eller hun ikke selv har overblik over forløbet, og det er jo sådan set noget af det, du betaler for.

 

6. Hvilken uddannelse har du?

En Personlig Træner er ikke en beskyttet titel. Derfor kan alle og enhver benytte sig af navnet uden at have den rette uddannelse og baggrund. Når du vælger en Personlig Træner, er det, fordi du vil have professionel vejledning. Derfor har du krav på at vide, hvilke kvalifikationer og resultater din Personlige Træner har opnået.

 

7. Står træningscenteret inde for pågældende?

De fleste Personlige Trænere er tilknyttet et center på en eller anden måde. Derfor kan det være en god idé at tjekke med den ansvarlige i centreret, om de kan stå inde for den pågældende træner.

 

8. Passer kemien?

For at få et positivt og produktivt forløb er det vigtigt, at du føler dig i gode hænder. Her spiller personligheden ind. Uanset hvor erfaren og hvor gode resultater den Personlige Træner har, betyder det ingenting, hvis du ikke føler dig godt tilpas sammen med vedkommende. I behøver ikke at være veninder, eller kammerater, men din Personlige Træner skal give dig lyst til at yde dit bedste. Kemi kan du ikke spørge dig til, men mærk efter, hvordan du har det efter det første møde. Har du lyst til at komme i gang med det samme, eller har du dine forbehold, selv om træneren virker kompetent? Hvis det er det sidste, så er det nok en god idé at finde en anden.