v+ªgttabEn gruppe forskere fra Det Biovidenskabelige fakultet på Københavns Universitet, har gjort op med de officielle kostråd som gør sig gældende i Europa, og hvor dem som er udformet i Danmark, benævnes de 8 kostråd.

Disse indebærer blandt andet at man skal spise en masse frugt og grønt, spare på sukkeret og fedtet og spise fuldkornsprodukter. Men kan man spise efter disse og opnå et vedvarende vægttab?

 

Verdens største kostundersøgelse

Formålet med dette studie, var at sammenligne de officielle kostråd i Europa, med en kost som er sammensat ud fra den nyeste viden man har indenfor kulhydrater og proteiner og deres betydning for vores appetitregulering.

Studiet er et af verdens største kostundersøgelser, hvor man har haft deltagelse af 772 familier, hvoraf der var 938 voksne og 827 børn.

Studiet blev indledt med at gruppen af voksne, som alle var overvægtige, blev sat på en 8 ugers slankekur, hvor gennemsnitsvægttabet endte ud i 11 kg. Derefter inddelte man dem, efter lodtrækning, ind under 5 forskellige slags kosttyper, for at se på de enkelte kosttypers påvirkning i forhold til et vedvarende vægttab. Disse kostsammensætninger skulle de følge i 6 måneder hvorefter man gik ind og analyserede på hvilken kost der var bedst til, at forebygge vægtøgning efter et vægttab.

 

De 5 kosttyper så således ud:

  1. lav protein(13E%) med et højt glykæmisk index
  2. lav protein med et lavt glykæmisk index
  3. høj protein(25E%) med et lavt glykæmisk index
  4. høj protein med højt glykæmisk index
  5. kontrolgruppe – spiste efter de officielle kostråd

 

Hvad er glykæmisk index?

Kulhydratrige fødevare, som frugt, grøntsager, kartofler, pasta, ris, havregryn etc, har forskelligt glykæmisk index, som afhænger af hvor hurtigt kulhydraterne i fødevaren nedbrydes og absorberes i mave-tarm-kanalen. Glykæmisk index anvendes især inden for sportsernærng idet det kan give en induktion omkring den enkelte fødevare og dens påvirkning på blodglukoseniveauet og derved tilgængeligheden af glukose til musklerne.

Man inddeler det glykæmiske index i lav, moderat og højt glykæmisk index(Gl), hvor de fødevarer som ligger inden for det lave Gl har en langsom optagelse i kroppen og giver ikke en hurtig stigning i blodsukkerniveauet. Derimod giver de høj Gl fødevarer en hurtig stigning blodsukkerniveauet idet de optages hurtigt i kroppen og er hurtigt tilgængelige i blodet. Dette er fødevarer som honning og hvidt brød f.eks.

 

Studiet fortsat…….

Det viste sig efter de 6 måneder, at gruppen som havde indtaget kosttypen nr. 3, var den eneste gruppe som havde holdt vægten efter vægttabet på de 11 kg.

Derudover viste det sig, at børnene de 45% af børnene som var overvægtige, også oplevede et vægttab, ved blot at spise efter deres forældres kost, men uden kalorietælling eller at det skulle være en decideret slankekur.

Dette skyldtes blandt andet at en kost med lavt glykæmisk index, vil sørge for at blodsukker holdes stabilt, som i sammenhæng med det høje proteinindhold som giver en større mæthedsfornemmelse, giver en optimal kostsammensætning.

Konklusionen på studiet blev dermed at man ikke anså de officielle kostråd for at være gode nok i forhold til at forhindre og forebygge overvægt.

 

Af Nanna Aagaard Larsen