sukkerAf Nana Larsen

 

I en travl hverdag, kan man hurtig tabe tråden og overblikket over hvad man egentlig indtager af fødevarer i løbet af en dag.

Kroppens celler skal have tilført energi for at fungerer, hvilket de får igennem den kost som vi indtager til daglig.

Kulhydrat, som blandt andet er brød, pasta, kartofler, grøntsager og frugt, er den vigtigste energikilde for kroppen, da kulhydrat blandt andet indgår i mange forskellige strukturer i kroppen og er en vigtigt kilde til mikronæringsstofferne (vitaminer og mineraler).

Sukker hører under den simpleste form for kulhydrat, som ikke kræver yderligere fordøjelse eller nedbrydning af kroppen, men kan bruges direkte som energi eller oplagring i kroppens celler og organer.

Men indtager vi for meget sukker, vil vi opleve at det udover at give en umiddelbar og hurtig blodsukkerstigning som kan medføre udbredt træthed og svingende energiniveau, også på længere sigt kan give en række forskellige sundhedsproblemer, såsom for eksempel fedme og diabetes skriver The American Heart Association.

Det er derfor bedre at spise de komplekse kulhydrater, i form af blandt andet fuldkornsprodukter og grove grøntsager, som holder blodsukkerniveauet stabilt og sørger for en længerevarende mæthedsfornemmelse.

 

Tomme kalorier”

Det der blandt andet er ulempen ved, at indtage for store mængder af forarbejdede produkter hvor der tit er tilsat sukker eller andre sukkerholdige produkter er, at de ikke indeholder nævneværdige mængder af vitaminer og mineraler, hvorfor man også kalder disse for ”tomme kalorier”. Et stort indtag kan derfor medfører at kosten som helhed bliver mangelfuld.

Herunder er en oversigt over et lille udvalg af en række produkter og deres indhold af sukker:

Snickers bar(57g)                                        7 tsk sukker

Milky way bar(58g)                                     8,5 tsk sukker

Twix bar                                                     2,75 tsk sukker

M&M’s pakke(45g)                                      5,75 tsk sukker

Toblerone mælkechokolade(400g)    112 stk sukkerknalder

Samba flødeboller(pr. bolle)                  4 stk sukkerknalder

 

Coca cola(1 dåse)                                         7 tsk sukker

Redbull (1 dåse)                                           7,5 tsk sukker

Rynkeby sød blandet saft

(250 ml opblandet)                                    11,5 sukkerknalder i et glas

 

Lossepladsen,BonBon slik(170 g)            75,5 stk sukkerknalder

Haribo matador mix(170 g)                    41 stk sukkerknalder

 

Corn flakes(100g)                                         2,4 tsk sukker

Cheerios( 100g)                                            1,1 tsk sukker

Froosties(100g)                                           8,9 tsk sukker

Special K(100g)                                            3 tsk sukker