Herunder får du mere viden omkring, hvad det kan give dig at lave rygøvelser på bold. Og selvfølgelig inspirerer vi dig til at pifte træningen op på bolden, når du skal lave rygøvelser.

Det gode ved øvelser på bold

Generelt er øvelser på bold en rigtig god form for styrketræning for hele kroppen blandt andet fordi du træner nervesystemet, hvilket absolut ikke er ligegyldigt. Når du udfører træning af nervesystemet, er du meget bedre stillet i mange andre øvelser i hverdagen.

Når du styrketræner vægte, træner du også nervesystemet. Det skyldes nemlig ikke altid de større muskler, at man kan tage flere kilo, men derimod det faktum, at man bliver bedre til at sende signaler ud i kroppen. Det samme sker, når du laver øvelser på bold.

Gode rygøvelser på bold

Hvis du har en træningsbold er der gode muligheder for at lave spændende rygøvelser. Nedenfor er et link til et site, der præsenterer 7 forskellige øvelser til ‘core’. Core er det engelske ord for mave-lænd. I det fleste øvelser træner du ryggen, mens maven kommer ind og støtter og dermed også bliver trænet.

Rygøvelser på bold link…..

Her er et link til rygøvelser på bold. Du skal være opmærksom på, at du skal følge nogle retningslinjer, når du laver rygøvelser på bold.

Først og fremmest skal du helst ikke lave flere end 15 repetitioner. Kan du tage flere gentagelser, er din belastning ikke stor nok. Du kan øge belastningen ved at lave rygøvelsen mere kompliceret eller holde en kortere pause mellem dine øvelser.

Derudover bør du ved rygøvelser på bold lave mindst 2 sæt af hver øvelse. Hold som udgangspunkt en pause på 1 minut . God fornøjelse med dine rygøvelser, de kan give dig en rigtig stærk krop.