shutterstock_81869689Rygøvelser fungerer på 2 måder, og du skal sørge for at de for dig fungerer på den gode af de 2 måder. Udfører du rygøvelser forkert, får du skader, mens du vil opbygge en stærkere ryg ved korrekt udførelse af rygøvelser. Der er altså rygøvelser med sandsynlighed for diskusprolaps som er den værste skade du kan få i ryggen. Desværre er der mange der får diskusprolaps i ryggen pga dårlig udførelse af rygøvelser.

Hvad er diskusprolaps og hvordan får man en diskus?

En diskus som det hedder rent anatomisk er en del af kroppen der i f.eks. fungerer som en form for støttepude i lænden og hele rygsøjlen. Det er dine disci (flertal) der gør at du kan bevæge rygsøjlen. En diskusprolaps er så når en eller flere af dine disci bliver ødelagt. Bliver en diskus ødelagt vil din støttepude ikke længere kunne fungere.

I trafikulykker og voldsomme stød ser man ofte diskusprolaps. Det er en meget alvorlig skade, og straffen er ingen aktivitet i mange måneder, men det kan variere fra person til person og fra skadens omfang.

Rygøvelser hvor du skal tænke dig om

Der er mange gode rygøvelser du kan udføre alle mulige steder. De bedste rygøvelser er også de rygøvelser hvor du kan komme mest til skade. Se på en øvelse som dødløft. Dødløft rammer stort set hele ryggen, men udføres øvelsen forkert, kan det gå meget galt for dig. Fokus for at undgå diskusprolaps er at holde ryggen ret. Det lyder meget simpelt, men gang på gang vil du opleve folk i fitnesscentre der gerne vil kunne tage flere kilo end de egentlig kan. Den triste konsekvens er skader.

Du skal selvfølgelig presse dig selv når du styrketræner, og det gælder også ved rygøvelser selvom der er sandsynlighed for diskusprolaps. Du skal ikke frygte skaderne ved at træne tung, men du skal sørge for at lave dine rygøvelser korrekt så du undgår diskusprolaps.

Særlige rygøvelser og diskusprolaps

Der er særlige rygøvelser hvor sandsynligheden for diskusprolaps er større. Ved normale rygøvelser på gulv, er sandsynligheden for diskusprolaps meget meget lille for ikke at sige umulig.

Der er dog andre rygøvelser hvor du nemt kan få dig en diskusprolaps hvis ikke du udfører rygøvelserne korrekt. Det gælder især for øvelser som alle variationer af dødløft, men særlig de variationer af dødløft, hvor du holder meget strakte ben. Med andre ord, variationer af dødløft hvor du ikke bøjer så meget i benene. Eksempler kunne være romainian deadlift og stiff legged deadlift.

Udøver dødløft er især rygøvelsen goodmornings farlig for diskusprolaps, men igen. Du skal ikke undlade at lave øvelsen fordi du ved der er en sandsynlighed for diskusprolaps. Udfører du rygøvelsen korrekt, vil det nemlig have den modsatte virkning

“NB: Denne artikel er oprindeligt skrevet til nettraening.dk, og Fitnews kan derfor ikke garantere indholdets kvalitet. Søg evt. efter andre artikler om emnet her på siden.”