Ved at tilsætte lidt rød chili peber til dine daglige måltider kan du begrænse din appetit, specielt hvis du ikke normalt spiser chili, viser en ny undersøgelse fra Purdue University.

Vi har fundet ud af at indtagelse af rød chili peber kan være medvirkende til at kontrollereappetitten og forbrænde flere kalorier efter et måltid, specielt for folk der ikke normalt spiser det, siger specialist og professor i mad og ernæring, Richard Mattes. (som samarbejdede med læge studerende Mary-Jon Ludy).

Dette skal dog ses som en enkelt brik i et større puslespil, da det ganske enkelt ikke kan lade sig gøre at løse problemerne vedrørende fedme epidemien med denne ene opdagelse. *Dog kan man sige at hvis en masse små brikker bliver lagt sammen kan det muligvis give mening og hjælpe til bekæmpelse af fedme epidemien.

Små ændringer i kostvanerne som at tilsætte lidt rød chili til dit måltid kan være bæredygtige og fordelagtige i længden, specielt hvis man kombinerer det med sund kost og motion.

Andre undersøgelser viser at capsaicin, det der gør chili stærkt, kan være medvirkende til at reducere sult og forøge energi niveauet så man forbrænder flere kalorier. Den mængde der skulle til var dog ikke realistisk for størstedelen af befolkningen, udtaler Mattes.

I en nuværende undersøgelse målte man krydderiets effekt ved at brug af en mængde rød peber – 1 gram eller en halv teske – det kan de fleste klare. I andre undersøgelse så man på om indtagelsen i kapsler ville have samme effekt, men Ludy og Mattes undersøgelse viste at det at smage på den røde peber optimerede effekten.

I disse undersøgelser brugte man helt almindeligt cayennepeber. Den er blandt de mest almindelig anvendte krydderier i verden. De fleste chili arter indeholder capsaicin.

Femogtyve normalvægtige mennesker – tretten som godt kunne lide stærk mad og tolv der ikke kunne – deltog i en seks uger lang undersøgelse. Mængden af chili for hver gruppe var bestemt på forhånd og dem som ikke brød sig om chili fortrak 0.3 gram samlignet med dem der godt kunne lide det fortrak de 1.8 gram. Generelt øgede indtagelsen af chillien kropstemperaturen og brændte flere kalorier gennem normalt energiforbrug.

Undersøgelsen viste at dem der ikke indtog chili dagligt, pludselig mærkede at de ikke gik og var så sultne specielt ikke efter fed, saltet eller sød mad.

Svarene på hvordan chillien havde en effekt på de deltagnes appetit var meget forskellige alt efter om de var vandt til at indtage chili eller ej, hvilket kunne betyde at stimuleringen er kraftigere hvis kroppen ikke er vænnet til at indtage det stærke krydderi. Når kroppen først vænner sig til det mister det effekten. Opdagelsen af at der er forskel på effekten alt efter om man spiser chili eller ej er ny og kræver derfor yderligere undersøgelser for at fastslå hvor lang tid det er effektivt og hvordan man justerer mængden så det fortsat vil have en positiv effekt.

Det manglende hensyn til de individuelles begejstring for den brændende smag af chili, kan måske forklare hvorfor nogle tidligere studier variere på capsaicin indvirkning på appetitregulering og termogenisk reaktion, en stigning i kroppens varme, der produceres, når kroppen fordøjer mad.

Mattes siger, at resultaterne også viser at rød peber bør indtages i maden og ikke som kapsler, da smagen maksimere fordøjelses processen.

”Den brændende følelse i munden er hvad der giver effekten” siger han. ” Det viser sig at du får en langt bedre virkning, da den brændende fornemmelse er med til at få din kropstemperatur, energiforbrug og appetitkontrol til at stige”.

”Smag virker på to forskellige niveauer” forklare Mattes. ” For det første bestemmer det smagen af fødevarer, og det har indflydelse på hvad vi vælger at spise. For det andet har det en fysiologisk indvirkning på hvordan du fordøjer maden og den effektivitet, hvormed du optager næringsstofferne i maden og får dem ud af kroppen.

Kilde: Medical News Today.