De fleste mennesker tilbringer en stor del af dagen siddende, med relativt inaktive muskler. Og tidligere har man ment at det bedste modtræk var mindst 30 minutters aktivitet 5 gange ugenligt, hvis man ville opnå en effekt på de kredsløbssygdomme, diabetes og overvægt der kan være en følge af inaktivitet.

Men nu påstår forskere fra the University of Missouri-Columbia, at de har nogle nye aktivitets anbefalinger undervejs.

For ny forskning viser, at det som folk foretager sig i de andre 15 og en halv time af døgnets vågne timer, er mindst ligeså vigtigt, som den tid der bruges på fysiske aktiviteter.

“Mange aktiviteter som at tale i telefon, eller være tilskuere til en fodboldkamp, kan sagtens gøre stående istedet for siddende, og så forbrænder du dobbelt så mange kalorier imens du gør det” siger Marc Hamilton, professor i biomedical sciences. “Vi er alt for komfortable og inaktive når vi taler i telefon eller ser fodboldkamp fra en stol. Hvorimod hvis vi står op under de samme aktiviteter, så vil helt automatisk bevæge os mere”.

I en serie af undersøgelser udført af Theodore Zderic, har man undersøgt effekten af inaktivitet på rotter, grise og mennesker. På mennesker blev effekten af at tale i telefon, arbejde på computer, læse og se tv, altsammen fra en stol undersøgt.

Undersøgelsen viste at det havde en negativ effekt på fedt og kolesterol omsætningen. De opdagede også at fysisk inaktivitet dagen igennem stimulerede sygdomsfremmende processer og at selv en times daglig træning ikke var nok til at opveje dette.

Det er en misforståelde at træning er den eneste måde at opnå en sund forskel i en ellers tilbagelænet livsstil. For, Hamilton’s undersøgelse viste at det at stå og andre ikke træningsorienterede aktiviteter øgede kalorie forbrændingen i de fleste voksne, selv hvis de ikke trænede.

“De enzymer i musklerne blodbaner, der sørger for „fedtforbrænding” lukker ned efter få timer hvor man ikke har stået op siger” Hamilton. “At komme op og stå og bevæge sig selv lidt, vil genstarte disse enzymer, men eftersom de fleste er vågne 16 timer i døgnet, og sidder ned en stor del af den tid, så er det åbenlyst at de vil gå glip af muligheden for at have en optimal forbrænding hele dagen igennem”.

Det er Hamilton håb, at nye kreative strategier på arbejdspladse og i hjemmet, kan være med til at løse problemet. Hamilton mener at forskere har undervurderet værdien af daglige aktiviteter, fordi de er åbenlyse og ikke kræver aktivitet som hårdere fysisk træning gør.

“Men alene det at holde en krop der vejer 80 kg oprejst kræver en god portion energi fra musklerne” siger” Hamilton “Vi er udstyret med store benmuskler og de forbrænder meget energi, hvis vi står op det meste af dagen. Et forbrug der ikke kan opnås på 30 til 60 minutter i et gym”.

I Hamiltons hjemland USA, hvor blot 28% af befolkningen får nået det anbefalede trænings minimum, forudser han at der med tiden vil komme kampagner hvor læger anbefaler en begrænset daglig „siddetid” , på samme måde som der idag er kampagner der anbefaler begrænset tid i solen og fortæller om faren ved passiv tobaksrygning.

Vil du have gang i forbrændingen hele dagen, så lyder rådet fra Hamilton stå op mest muligt. Alene fordi at kroppens forbrug af energi når du står fremfor sidder er dobbelt så stort. Så du kan ikke længere bruge tiden på kontoret som en dårlig undskyldning for ifølge Hammilton, så kan du ligeså godt foretage dine telefonsamtaler stående som siddende.

Og som Hammilton selv udtrykker det, „der er mange mennesker der tolker min undersøgelser derhen, at de ikke kan gå på arbejde uden at blive tykkere, men du kan sagtens lave en del af dit arbejde stående – det gjorde såvel Benjamin Franklin som Thomas Jefferson og de var ganske produktive”.