shutterstock_134447465Styrketræning har mange forskellige effekter på kroppen.
Musklerne bliver større, der sker en hel del hormonelle ændringer og
nervesystemet tilpasses. Men man bliver også stærkere og kan udvikle mere
kraft, som en effekt af flere forskellige kombinationer. Denne artikel
beskriver et af de mest brugte styrketræningstermer i videnskaben. Rate og
force development (RFD).

RFD

RFD betyder den maksimale kraft der udvikles over meget kort
tid og forekommer altså i den tidlige fase af muskelkontraktionen. Det anvendes
som mål for eksplosiv muskelstyrke og afhænger af det neurale drive og muskelens
fibertype komposition. For en høj RFD er det vigtigt med hurtige nerveimpulser,
så musklen bliver aktiveret hurtigt og type 2x fibre der er kroppens hurtigste
fibre. RFD foregår indenfor 200 ms af en muskelsammentrækning og der er
tydeligt forskel fra en utrænet person og en person der har styrketrænet. Efter
6 ugers styrketræning har flere studier målt en forbedret RFD på 25 %.

Vigtigt i flere sportsgrene

Mange udøvere med korte og meget eksplosive bevægelser har
gavn af en høj RFD. F.eks. sprintere, længdespringere, eller spydkastere. Jo
højere en RFD disse udøvere har, jo hurtigere kommer en sprinter f.eks. ud af
startblokken eller jo mere kraft kan der udvikles i et længdespringsafsæt.
Indenfor karate eller anden kampsport er RFD også vigtig eller andre
sportsgrene, hvor der skal udvikles meget høj kraft, meget hurtigt. En accelererende fodboldspiller
har stor gavn af høj RFD.

Bruges tit i undersøgelser

I videnskaben bruges RFD til at måle effekt af f.eks.
styrketræning. En måling af RFD kan nemlig samtidig måle de neurale
adaptationer der sker i kroppen, da de forekommer før muskeladaptation. Inden
for de første 14 dage af et styrketræningspas kan der måles fremgang i styrke
ved RFD, men ikke måles muskelforøgelse. Dette er altså et resultat af det
øgede neurale drive ud til musklen, i form af hurtigere nerveimpulser og
aktivering af større dele af musklen.

Konklusion

Din RFD øges også ved styrketræning og du kan måske mærke
det, ved at kunne løfte din belastning hurtigere og mere eksplosivt end du
kunne før og måske mere kontrolleret. Dette er altså en vigtig effekt ved
styrketræning.

Skrevet af stud.cand.scient Jakob Kelberg d. 30/11 – 2011

NB: Denne artikel er oprindeligt skrevet til nettraening.dk, og Fitnews kan derfor ikke garantere indholdets kvalitet. Søg evt. efter andre artikler om emnet her på siden.