GåtræningIfølge anbefalingerne bør vi tilbagelægge minimum 10.000 skridt om dagen, som en del af en sund livsstil. Udover at man igennem videnskabelige undersøgelser har bekræftet at rask gang er glimrende træningsform i forbindelse med vægttab og generel kalorieforbrænding, så har man også fundet andre sundhedseffekter.

Et af de nyeste fund, er netop fremført, og omhandler rask gangs positive indvirkning på en kræftform. Rask gang bliver her sat i forbindelse med brystkræft og en reducering af risikoen for udviklingen af denne for målgruppen af kvinder som har været i overgangsalderen og hvor rask gang er den eneste form for fysiske aktivitet som de laver i deres fritid.

Denne sammenhæng er endnu et eksempel som kan tilføres rækken af beviser som forbinder regelmæssig motion med en lavere risiko for brystkræft.

I analyseringen af resultaterne fandt man at det var ligegyldigt om kvinderne var overvægtige eller kom ud for at tage på under undersøgelsesperioden – rask gang blev i alle tilfælde forbundet med en lavere risiko for udviklingen af brystkræft.

Hvor meget skal man gå for at opnå denne effekt?

Igennem undersøgelsen afslørede resultaterne at de kvinder som kun anvendte rask gang som deres fysiske aktivitet og gik 7 eller flere timer om ugen, havde en risiko som var 14% lavere, i forhold til dem som kun gik 3 timer eller derunder, om ugen. Hertil skal tilføjes at man undersøgelsen også bekræftede at yderligere fysisk aktivitet kun ville have en forstærkende positiv effekt – som supplement til den raske gang, ville mere høj intense aktiviteter, være med til at nedsætte risikoen med helt op til 25%. Dette kan i høj grad anvendes som en motivationsfaktor til at udfordre sig selv og udvide sin horisont rent træningsmæssigt og komme ud af sin comfort zone, da der på denne side er endnu flere sundhedsgavnlige effekter at hente.

Disse resultater skal anses for at være en hjælpende hånd i vejen til at forstå hvad der skal til i forhold til fysisk aktivitet, for at opretholde ens sundhed. Som minimum vil 1 times rask gang om dagen, hvor tempoet ligger omkring 4-5km/t og gerne mere, være med til at gavne din sundhed.

Af Nanna Aagaard Larsen