Rabarber er en ret ny køkkenurt i Danmark – den kom først til landet i 1835.
Og først i slutningen af 1800-tallet begyndte man at bruge den i desserter og kager.

Rabarber var tidligere en meget vigtig afgrøde i køkkenhaven, da man netop i det tidlige forår manglede frisk grønt.

Rabarbersæsonen starter i april og er bedst indtil omkring Skt. Hans i juni måned.

Læs mere om denne årstids smagsfulde og næringsrige rabarber samt få en skøn opskrift på kold rabarbersupper.

Rabarber er stadig en populær spise. Specielt i rabarbertærter, lagkager og i kompot, men også sammen med f.eks. løg og balsamicoeddike.

Rabarberkompot anvendes typisk til deserter, men kan ligeledes være lækkert som tilbehør til kylling, kalvesteg, lam eller stegt fisk, såsom hornfisk eller laks. I stedet for vanilje kan du med fordel krydre kompotten med chili, ingefær eller stjerneanis.

 

Vitaminrig rabarber

Rabarber er ikke en frugt, men en grøntsag. Den er ekstra rig på fibre, men har også et højt indhold af C-vitaminer og kalium.

Kalium er en aktiv medspiller i mange af kroppens enzymprocesser, og mineralet er vigtigt for musklernes funktion, og dermed også hjertets muskulatur. Men ikke nok med det. Kalium er ogsåcentralt for kroppens nervesystem, blodsukkerregulation samt leverens og nyrens evne til at afgifte blodet.

Endelig er kalium med til at modvirke, at der opstår væskeophobninger i vævet. I kroppen optræder kalium som en ion, der sørger for at transportere næringsstoffer og salte ind og ud af kroppens celler.

Få opskrift på kold rabarbersuppe her