shutterstock_128943128 kopiStyrketræning er en fantastisk ting, og når det kommer til at styrke overkroppen, er det helt sikkert presseteknikker, der er de fleste mænds favoritter. Presseteknikker giver tykke triceps, et flot bryst og store brede skuldre. Ikke dårligt. Dog er der alt for mange, som ikke aner hvordan man egentlig ”presser” en vægt over hovedet. Dog kan der hurtigt rodes bod på dette, med en lille smule læsning og øvelse. Desværre har vi ikke alverdens plads i denne artikel, så jeg vil blot nævne nogle hovedpointer, når det kommer til presseteknikker.

Første punkt. Først og fremmest må og skal albuer holdes så langt ind til siden som muligt. Albuer der står på linje med hinanden (Forestil dig en vinkel på 90 grader ud til siden med hænderne i vejret direkte væk fra dig. Man ligner lidt en, der har taget hænderne op, fordi man bliver truet) er absolut forbudt. Denne vinkel gør dig svag, og true med at smadre dine. Selvfølgelig siger det sig selv, at dine arme heller ikke kan være parallelle. Det forventer hverken jeg eller nogen anden ikke. Det vigtige er, at de ikke peger direkte til siden. Tag f.eks. bænkpres. Albuer holdes ofte direkte ud til siden, men dette er som sagt ikke godt. Derfor forestil dig hvordan albuerne ville være placeret, hvis du skulle løfte et barn op ala løvernes konge stil (Foran an dig, over hoved højde). Desto mere dine albuers vinkel minder om dette, desto bedre. Dette sikre dig mere sikkerhed og flere kræfter.

En god ide ville generelt også være at kigge på youtube.com. Der vil du kunne så videoer der giver eksempel på begge dele. F.eks. denne video:

Læg mærke til, at hans albuer ikke peger direkte ud til siden, og at stangen lander et godt stykke nede på brystet. Det er vigtige detaljer.

Den næste og sidste pointe i denne artikel handler om dine baller og mave. Når man presser, er det utroligt vigtigt, at dine baller og mavemuskler er spændt hårdt. Dette er vigtigt, fordi det skaber stabilitet i hele kroppen, og samtidig øger din styrke. Står du op og laver military pres f.eks., så er det især vigtigt.

Jeg kan kun anbefale dig, at undersøge presseteknikker så godt du kan. Er du seriøs omkring styrketræning, er teknik en enorm del af det. I hvert fald hvis man vil løfte en ordentlig mængde vægt og undgå skader.

“NB: Denne artikel er oprindeligt skrevet til nettraening.dk, og Fitnews kan derfor ikke garantere indholdets kvalitet. Søg evt. efter andre artikler om emnet her på siden.”