Sundhed er mere end gulerødder og løbeture. Det har man for alvor fået øjnene op for . De tider er forbi, hvor krop og sjæl betragtedes som to uafhængige ting – i dag mener de fleste, at en stærk krop kræver et stærkt sind – og omvendt.

Pilates træner din kropsbevidsthed gennem anatomisk korrekte bevægelser, den styrkes og strækkes samtidig med at du træner balance og stabilitet.
“Efter første gang mærker du en forskel, efter 10 gange kan du se en forskel, efter 30 gange har du fået en ny krop”
– Joseph H. Pilates.

Jospeh Pilates var 50 år forud for sin tid
Mange grinede af Jospeh Pilates, da han i midten af 1950`erne hårdnakket påstod, at han var 50 år forud for sin tid. Men den der ler sidst, ler som regel bedst – Pilates er i dag blandt de absolut mest populære sundhedstrends.

Som barn led han af astma, engelsk syge og gigtfeber, men han nægtede at lade sig slå ud. I stedet begyndte han at dyrke styrketræning – det virkede – og allerede som 15 årig figurerede Jospeh som model på anatomiske tegninger. Joseph vidste, at hans træningsprincipper virkede, og han besluttede sig for at udvikle dem. Under første verdenskrig testede han sine principper på forskellige hospitaler, og det viste sig, at de, som trænede efter hans principper kom sig meget hurtigere end de, som ikke gjorde.
I 1923 emigrerede han til USA, hvor han åbnede et fitness studio i New York, og delte adresse med New York City Ballet. Pilates blev en populær træningsform for mange berømte dansere, som udviklede bedre danseteknikker og kropskontrol gennem pilates øvelserne. Joseph begyndte at uddanne instruktører, og åbnede studier i USA, især de steder hvor filmstjerner og andre berømtheder trænede. Pilates er siden vokset eksplosivt!

Kropskontrol

Hvis du ønsker at skabe bedre kropsbevidsthed og have en rankere kropsholdning er pilates lige noget for dig. Træningen skaber harmoni og balance mellem kroppens muskler og led. Pilates træner både store og små muskelgrupper, vejrtrækning og koncentration. Øvelserne styrker i høj grad de dybe bug- og rygmuskler samt hofter, bagdel og bækkenbund – hvilket er altafgørende for din kropskontrol.

Vejrtrækningen styrer bevægelserne

Hver øvelse udføres med ganske få repetitioner (mellem 6-10) Øvelserne består i sekvenser af langsomme og kontrollerede bevægelser. Hver øvelse er bygget op, så de involverede muskler både strækkes og styrkes, øvelserne åbner leddene og nedsætter spænding. Dette opnås ved et specielt vejrtrækningsmønster, som følger alle øvelser, og er ment som en hjælp til muskulaturen til at udføre øvelserne korrekt. Specielt arbejdes med sammenhængen imellem åndedrættet og mavemuskler. Det er dog vigtigt, ikke at forcere vejrtrækningen – træk vejret så naturligt som muligt – og uden at tænke over det.

Pilates handler om vitalitet, nærvær og fokus.

Pilates er for alle

Uanset om du aldrig har dyrket sport før – eller om du er atlet på topplan, vil du mærke de gavnlige effekter af pilates træningen. Gevinsterne er kropspræcision, styrke og udholdenhed – både i hverdagens bevægelser men også i den sport du dyrker. Da pilates træningen ikke skaber samme pres og nedbrydning af muskulaturen som styrketræning og høj intensitets konditionstræning, kan du i princippet træne pilates hver dag uden at overbelaste kroppen. Kombiner gerne pilates med konditionstræning, for at få bedst mulig sundhed. Pilates træner balance, kropsbevidsthed samt en smule styrke – men det er vigtigt også at træne konditionstræning.

Sådan kommer du i gang med pilates

1) Sæt mål med din pilates træning, hvad du vil starte med lære og hvad vil du opnå med træningen?
2) Undgå at fokusere alt for meget på din vejrtrækning i starten. Det er først, når du slapper af, at din vejrtrækning kommer til at ske naturligt.
3) Gå til privat- eller holdundervisning når du dyrker pilates. På den måde sikrer du, at øvelserne laves anatomisk korrekt. Når du føler dig sikker, kan du begynde at træne pilates hjemme.

”Når du føler dig allermest udkørt, irriteret og stresset, så ved du, det er tid til en pause. Genoplad din krop, sjæl og ånd i hvile, og gå derefter tilbage til dit arbejde”
Ralph Marston

”Det bedste du kan gøre er at tage en hvileperiode i ny og næ. På den måde sikrer du dig bedst mulig dømmekraft, når du vender tilbage til arbejdet. Tag væk, træk vejret dybt og du vil straks betragte dit arbejde på en nyere og mere harmonisk måde” Leonardo Da Vinci