Mavemusklerne er kendt af alle. Kvinderne vil have flad mave og mændene vil have six pack. Her får du en guide til træning af mavemuskler. Du vil forhåbentlig blive meget klogere på din træning af mavemuskler.

Øvelser til træning af mavemuskler

Når det kommer til valget af øvelser til træning af mavemusklerne, er der nogle øvelser, der skiller sig markant ud fra andre. Det er noget, der er skrevet mange artikler om her på Fitnews.dk, og ved en simpel søgning på ord som “øvelser, mavetræning, six pack” kan du hurtigt finde rigtig mange gode maveøvelser.

Six pack – sådan skal du træne mavemuskler

Vil du have six pack, skal du træne mavemusklerne på en speciel måde. Først og fremmest skal det understreges, at mavemusklerne er muskler ligesom alle andre muskler i kroppen. Dine mavemuskler skal altså have restitution, og du skal udnytte princippet om superkompensation.

Du skal ikke lave træning af mavemuskler hver dag, maksimal hver anden dag. Det mest optimale er at have træning af mavemuskler lige så ofte, som du træner resten af kroppen – det nytter ikke noget kun at træne mavemuskler.

Når du laver din træning af mavemuskler, skal du lave maksimalt 3 øvelser til maven. I hver øvelse skal du have omkring 2 til 4 sæt med 8 til 12 gentagelser. Det er ved denne kombination, at du har bedst mulighed for at få tydelige mavemuskler, altså six pack.

Derudover skal du huske på, at for at få six pack, skal du også have en lav fedtprocent. En tommelfingerregel siger, man begynder at kunne se sin six pack ved en fedtprocent omkring 10 %. Det er selvfølgelig individuelt, men pointen er, at du ikke får six pack ved træning af mavemuskler alene.

Træn store basisøvelser som squat, dødløft, bænkpres, kropshævninger og så videre. De store basisøvelser er med til at give dig six pack og er en rigtig god metode til træning af mavemusklerne

NB: Denne artikel er oprindeligt skrevet til nettraening.dk, og Fitnews kan derfor ikke garantere indholdets kvalitet. Søg evt. efter andre artikler om emnet her på siden.