Pausegymnastik kan være godt på mange måder. Det giver et brud i arbejdet, som øger koncentration når man går i gang igen. Det sikrer at vi får rørt og strukket os, som øger vores velvære på stedet. Det er som sagt ikke en erstatning for rigtig motion og træning, men en glimrende måde at forebygge mange stillesiddende arbejdsskader og skavanker.

Teknisk set kan man lave hvad man har lyst til, til pausegymnastik. Du skal blot huske på at din krop nok er lidt stiv i det, nu da du har siddet stille. Derfor er det en god ide altid at gå langsomt i gang. Bortset fra det, kan du sådan set hoppe, springe, bukke, squatte, kravle, skubbe, trække, skrue, stå på hovedet eller hvad du nu måtte have lyst til. Længden kan være alt lige fra et par minutter til 10-20 hvis man lyster. De fleste foretrækker nok blot et par minutter.

Disse tre videoer viser hvordan fælles pausegymnastik kan fungere og hvilke øvelser man laver. Som sagt er det et eksempel, og hvad som helst kan bruges som pausegymnastik, så længe man starte langsomt op.

Video 1

Video 2

Video 3

“NB: Denne artikel er oprindeligt skrevet til nettraening.dk, og Fitnews kan derfor ikke garantere indholdets kvalitet. Søg evt. efter andre artikler om emnet her på siden.”