Uanset hvad der pumper på din iPhone, mens du løfter jern i træningscentret, cykler eller løber, så er det en rigtig god idé at skrue ned for volumen.

De små høretelefoner som du stopper ind i ørerne, pumper nemlig lyden direkte ind i øregangen og giver større risiko for permanente høreskader, hvis ikke du tager nogle forholdsregler. Her er de 4 vigtigste:

1.Skru ned 
Først og fremmest handler det om at skrue ned for volumen. En tommelfingerregel er, at hvis personen ved siden af også kan nynne med, så spiller du for højt.

2. Lyt til noget ordentligt
Du skal sørge for at investere i et par kvalitetshøretelefoner og ikke bare bruge dem, der automatisk følger med. Med et par ordentlige høretelefoner får du nemlig en langt bedre og klarere lyd. Og de kan blokere baggrundsstøjen, så du ikke er tvunget til at skrue op for at nyde musikken.

3.Giv ørerne en pause
Det er med garanti rart med musik til alt, hvad du laver. Men ikke for dine ører. Forskere ved Harvard har fundet ud af, at en times musik ved ca. 60% af max volumen er alt rigeligt, hvis du vil sikre dig sunde og glade ører. Så sørg for at give dem lov til at hvile flere gange i løbet af dagen

4. Brug ørepropper
Især aerobicinstruktører er af den opfattelse, at det skal være højt, for at det er effektivt. Så langt de fleste aerobictimer bliver skudt af i alt for højt et lydniveau. Hvis du ikke selv kan styre volumen f.eks. i træningslokalet eller under en aerobictime, så bør du bruge ørepropper. Du kan sagtens høre, hvad der bliver sagt og spillet, men ørepropperne tager toppen af støjen.