Mange fødevarer virker udadtil rigtig sunde men i virkeligheden er de fyldt med fedt og kalorier. Fitnews har set nærmere på, hvad du skal undgå af “sunde” fødevarer hvis du vil passe på kalorie indtaget.

 

Kaffe
For de fleste er det næsten umuligt at starte dagen uden en stor dejlig kop varm kaffe, og som du sikkert gerne vil høre, udgør kaffen i sig selv ingen trussel mod din daglige kaloriebalance. Kaffe alene er nemlig kaloriefri. Men lige så snart du begynder at putte ting i kaffen, bevæger din ellers så uskyldige morgen-, formiddag-, middags-, eftermiddags- og aftenkaffe i den forkerte retning. Kaffedrikke kan have et astronomisk højt kalorieindhold alt afhængig af, hvad du putter i den af sukker og mælkeprodukter.

En stor kop kaffe med 3 tsk sukker og lidt sødmælk kan sagtens havne på 80 kcal kalorier (0,25 l cola indeholder ca. 110 kcal). Så hvis du får 4-6 stykker af sådanne kopper dagligt, ryger din kaloriebalance nemt i plus. Mange bække små….

 

Juice, drikkeyoghurt og lignende
Flydende kalorier er nogle de kalorier, der mætter allerdårligst, og det er uanset, om det f.eks. er juice eller drikkeyoghurt. Kalorieindholdet i juice er ofte det samme som i almindelig sodavand, og i drikkeyoghurt kan nemt blive endnu højere (også selvom det er fedtfattigt). Så hvis du drikker et glas juice om formiddagen og et glas drikkeyoghurt om eftermiddagen, har du allerede indtaget 300 – 400 ekstra kcal!

 

Dressinger
Salatdressinger er kendt for at tilføre godt med ekstra kalorier til et ellers sundt måltid – salaten. Nogen studier har vist, at specielt kvinder der spiser rigtig meget salat kan få ca. 60 % af deres fedtkalorier fra salatdressingerne, og det er uden den revne ost, croutoner og baconterninger, som man ofte også putter i salaten.

 

Sukkerfrie kager
Sukkerfrie kager ryger ind under det såkaldte fedtfri-fænomen. Når en ingrediens som f.eks. sukker og fedt bliver opfattet som usund/fedende fjernes den i nogen fødevarer helt eller delvis i et forsøg på at gøre den sundere. Med stemplet sukkerfri eller light tror folk ofte, at det betyder færre kalorier eller slet ingen. Med andre ord, tror mange fejlagtigt at “sukker- eller fedtfri”- kager i sig selv er en licens til at tømme hele pakken, fordi “ingen sukker eller fedt er vel lig ingen kalorier”

Ser man efter på varedeklarationen vil man få hele sandheden. Som oftest er der færre kalorier i den fedt- og sukkerfrie udgave sammenlignet med den originale, men folk spiser ofte mere af den lette udgave, og så kan man hurtig være lige vidt, eller det der er endnu værre.

 

Müslibarer
Lad dig ikke narre af indpakningen. Nogle müslibarer har en indpakning, der oser af sundhed, og selve müslibaren ser faktisk også ret sund ud. Men ser man nærmere på kalorieindholdet og det ekstra tilsatte sukker, er det reelle billede noget andet. Nogle müslibarer har et kalorieindhold på 430 kcal/100 g svarende til en Marsbar. Vær derfor ekstra opmærksom hvis du vælger en müslibar som et “sundt” mellemmåltid.

 

Tørrede frugter
Tørrede frugter indeholder ikke vand, hvilket gør dem meget energitætte idet de fylder meget mindre end den “våde version” samtidig med, at kalorieindholdet er det samme. Sagt på en anden måde så mætter de dårligt i forhold til det antal kalorier, det indeholder. Fødevarer som rosiner og tørrede abrikoser lyder sunde, men de har faktisk et relativt højt indehold af kalorier. Vælg hellere de ikke-tørrede udgaver. En håndfuld tørrede frugt er ok, men hvis du tømmer en hel pose og tror, at de ikke rigtig tæller i kalorieregnskabet, er du fuldstændig forkert på den.

 

Nødder
Nødder er generelt sunde, da de indeholder sunde fedtsyrer, vitaminer og har et højt indhold af protein. Den eneste ulempe er, at de indeholder meget energi og samtidig mætter rigtig dårligt. Problemet er ofte, at folk ikke kun spiser en lille håndfuld nødder og så stopper. Når man først er startet, er det som regel rigtig svært at lægge posen med f.eks. peanuts væk igen. Nødder har et ekstremt højt indhold af fedt og dermed kalorier. Så hvis du lige har taget hul på en stor pose peanuts så pas på. Der er lige så meget energi i 50 g peanuts som i 390 g kartofler!

 

Supper
Når vi hører ordet suppe, tænker vi en dejlig let forret. Men desværre er de ikke altid specielt “lette”. De supper, der er baseret på fløde eller mælk kan være de rene fedt/kaloriebomber, og kan indeholde dobbelt så mange kalorier som en cola. Et eksempel på en lidt for energirig suppe er aspargessuppe fra Mou (Tulip). Her kan 0,25 l næsten løbe op i 200 kcal. Du vil få færre kalorier ved at drikke sødmælk! Så vær opmærksom næste gang du hælder en stor kop suppe indenbords.