flydende kalorierSlankebud nummer ét er det mest simple af dem alle:
”Du må ikke indtage flere kalorier end du forbrænder.”

Alligevel kan dette bud være svært at følge. Det kan nemlig være svært at gennemskue, hvor mange kalorier din mad indeholder. Selv om mange er opmærksomme på deres indtag, så glemmer en del at drikkevarerne er mindst ligeså afgørende. De kan nemlig opføre sig som små tikkende kaloriebomber.

 

Tænk før du drikker

Hvis du har det ligesom mig, så kan du lynhurtigt tømme en flaske frugtjuice uden at tænke nærmere over det. Derimod kommer den dårlige samvittighed hurtigt til overfladen, hvis du indtager en pose slik. I bund og grund indeholder posen med slik ikke flere kalorier end frugtjuicen. Derfor er et vigtigt skridt mod et vægttab, at vi bevidst reducerer mængden af de flydende kalorier, vi indtager. At sodavand er kalorieholdig, og at vi skal tage os i agt, er efterhånden en selvfølge. Men hvis vi er bekymrede for vores vægt, skal vi ligeledes være påpasselige, når det drejer sig om frugtjuice, mælk og sportsdrikke.

Ny forskning peger på, at flydende kalorier i form af sukkerholdige drikke mætter dårligere end samme mængde kalorier i form af fast føde, idet de simpelthen giver en dårligere mæthedsfornemmelse. Undersøgelserne viser altså, at du ikke kompenserer for den mængde af kalorier, der er i drikkevarerne ved at spise mindre. Derimod kommer ”de flydende kalorier” som oftest til at blive et supplement til dit daglige kalorieindtag.

 

En sodavand om dagen giver 7 kilo på bagen

Undersøgelserne viste også, at hvis du i løbet af et år drikker en sodavand om dagen (udover den kaloriemængde du har behov for), så kan denne ene daglige sodavand bevirke, at du i løbet af dette år tager 7 kilo på. Dette skal naturligvis ses i forhold til, hvis du indtog samme mængde kalorier, men erstattede din daglige sodavand med vand eller et light produkt. Derudover er sodavand indbegrebet af tomme kalorier. Det indeholder ingen vitaminer og ingen mineraler.

 

Drik vand

Menneskets hjerne er ikke altid den klogeste i verden! Den har af og til udfordringer med at finde ud af, hvad den har behov for. Således forholder det sig også, når vi taler om sult kontra mæthedsfornemmelse. Det er nemlig således, at du ofte føler dig sulten, når du i virkeligheden er tørstig. Derfor er det altafgørende, at du altid holder dig velhy-dreret. Det bedste du kan gøre, er at drikke vand. Det holder dig fit for fight, og det indeholder ingen -kalorier. Derved kan du med fordel drikke 2-3 liter om dagen og fordelene er overskyggende. Du holder dig både frisk og slank.

Hvis du får en balanceret kost, har du ikke behov for at indtage vitaminer og mineraler gennem væske. Dette betyder med andre ord, at vand er det eneste, du behøver at drikke. Du føler måske behov for andet og mere end vand i ny og næ. I så tilfælde er der intet i vejen for en gang i mellem at erstatte vandet med noget ”sødere”. Vær blot opmærksom på, hvilke konsekvenser det kan have for din vægt. Og sørg endelig for at vælge ”de rigtige” substitutter for vandet.

 

Cola feder mindre end sportsdrik og letmælk

Tallene taler for sig selv, men ikke desto mindre kan de komme som et chok for dig. Anskuer vi alene kaloriemængden i de forskellige drikke, ser vi nemlig hurtigt, at der er færre kalorier i cola end der er i letmælk og sportsdrikken. Det vil nok også komme bag på mange, at sportsdrikken er den drik, som indeholder flest kalorier af dem alle. Så hvis din mission er, at du gerne vil tabe dig af at dyrke sport, så skal du springe sportsdrikken over. Ønsker du et boost af energi, der kan øge din præstation, kan du udskifte sportsdrikken med en kop sort kaffe. Kaffe indeholder stort set ingen kalorier, men til gengæld langt mere koffein end sportsdrikken.

Husk dog på, at alle drikke med koffein virker dehydrerende – vær derfor opmærksom på at supplere med ekstra væske (vand). Den naturlige friskpressede frugtjuice indeholder næsten lige så mange kalorier som colaen. Og den indeholder ikke nogle vitaminer, som du ikke kan få gennem ”rigtige” frugter eller gennem en vitamin C pille. Den eneste forskel er, at frugtjuicen er raffineret, og derfor kommer du med garanti til at indtage flere kalorier gennem juicen, end du ville gøre gennem frugterne.

Hvis du er bekymret for din vægt, kan du derfor med fordel skifte den friskpressede juice ud med kurvand og supplere med en appelsin eller en vitamin C. Hvis du er bekymret for dine former, er det værd at bemærke, at letmælken indeholder væsentligt flere kalorier end skummetmælken. Og endnu mere interessant er det, at de to former for mælk indeholder akkurat den samme mængde af vitaminer.