Parkour, den ultimative bevægelseskunst

De kan løbe op ad lodrette vægge. Springe fra tag til tag på højhuse. Lave baglæns saltoer fra anden sals højde og lande på fødderne. De slår sig ikke, og de kommer ikke til skade, for de har nemlig hurtighed, balance og troen på sig selv – de tre vigtigste ”grundstoffer” i den ultimative bevægelseskunst: parkour.

Af Bjørn Falck Madsen, freelance journalist

Parkour er det tætteste man kommer ski extreme i et par gummisko. Parkour (udtales ”parkur”) er en helt unik løbe- og bevægelsesteknik, som er udviklet af franskmanden David Belle – en helt almindelig ungersvend, der under opvæksten havde samme behov som alle andre unge drenge – nemlig at slå tiden ihjel. Og hvad er bedre til det formål end at udfordre hinandens vovemod.

Balance, hurtighed, mod og overbevisning

I modsætning til almindeligt løb, som blot kræver, at du har forholdsvis god kondition samt evnen til at gå oprejst, er Parkour en kombination af fysisk styrke, udholdenhed, udtalt balance, mental ro, selvsikkerhed, dyb koncentration samt – meget vigtigt – et åbent sind. Ikke helt lidt at holde styr på midt i en storby, hvor der er masser af ting, der kan distrahere.

For alle, der elsker at bevæge sig

Foreløbig er det en relativt beskeden skare, der dyrker Parkour, men i princippet henvender sporten sig til alle, der elsker at bevæge sig og udfordre deres egne grænser. Det er ikke et krav, at man skal kunne springe fra ned taget af en bygning eller løbe op ad en mur for at kalde sig Parkour-udøver – mere stilfærdige udfoldelser har også ret. Enhver, der har prøvet at hoppe fra sten til sten på stranden – hele tiden at finde nye veje frem og tro på, at man kan springe uden at falde – har den basale forståelse for Parkour. Ligheden er slående. For den indviede er der dog ingen forskel på, om springet foregår i jordhøjde eller fra toppen af en etagebygning.

Det vigtige er, at du anvender den rette påklædning – helst løbesko og relativt løst og behageligt tøj – og iøvrigt forstår filosofien bag konceptet, nemlig at tilstræbe at blive ”flydende som vand” – at lade dine bevægelser være glidende og naturlige. At du ikke er bange og ikke tøver. At du ser muligheder fremfor hindringer. Kan du opfylde de simple betingelser, ligger alt for dine fødder – og det er bare et spørgsmål om komme i gang. Akkurat som Tai Chi, der kan praktiseres af alle og allevegne, er Parkour ikke begrænset af eller til bestemte fysiske rammer. Det er op til dig selv at forvandle dit eget nærmiljø til din ”legeplads”

Prøv dine evner

Parkour er ikke noget, man bare kaster sig ud i. Du er nødt til at starte helt fra bunden og lære grunkteknikkerne at kende. Hvis du vil prøve dine evner – uden risiko for at komme til skade – kan du prøve Parkour-spillet her: www.funny-games.biz/freerun.html – inden du går igang med den ægte vare.

Basis-teknik for free-runners

Katte-spring

Når du ikke kan springe over til en mur og lande på overkanten af den med fødderne, skal du anvende katte-springet. Dette spring foregår ved, at du springer over imod muren, griber fat med hænderne og absorberer stødet med dine ben og fødder. Der findes to slags katte-spring: The Slide og The Grip

Højdelanding

Et spring fra højere til lavere liggende punkter. Hvis springet ikke er særlig langt, kan du nøjes med at bøje bene, når du lander. Hvis det derimod er et længere spring (altså fra større højder), kan du afslutte med et rullefald, når du lander, for at tage farten af dit fald. Ved høje spring forstår man alt over to meter.

Tic-Tac

Imens du løber, placerer du en fod på en mur (eller anden lodret flade) og bruger den som afsæt til at komme fremad og opad over en anden barriere eller forhindring

Wall Run

Imens du løber, sætter du en fod på muren og bruger den som afsæt til at tvinge dig frem og op. Med denne teknik kan du faktisk løbe op ad en lodret flade, fortsætte i en bue bagover og lande på benene igen

Monkey Vault

Imens du løber, griber du enten med en eller to hænder fat i en genstand (for eksempel et gelænder, et rækværk el. lign.) for at hjælpe dig over eller igennem forhindringen.

Balance

Balancegang på højt- eller lavtliggende bom eller anden snæver genstand

Rail precision

Spring hen, op eller ned på eksempelvis en lav mur og land på begge fødder

Thrust

Består af at skubbe (med benene) sig fremad med afsæt fra mur eller lignendeTechniques

Landing

Bøj benene, når du lander

Roll

Rullefald som afslutning på spring og landing. Denne teknik tager farten af landingen.