Hvis du vil have en sund snack, så gå efter paranødder. Paranødder er en af naturens bedste kilder til mineralet selen. Du skal kun spise 40 gram svarende til en halv deciliter paranødder for at få den mœngde selen, som kvinder anbefales at spise per dag. En håndfuld paranødder kan derfor hurtigt give et effektivt selentilskud. Paranødder er måske en bedre kilde til selen end fisk, da selen i fisk og skaldyr kan binde sig til tungmetaller, hvorved optagelsen af selen bliver nedsat.

Selen har fået fornyet opmœrksomhed indenfor de seneste år, fordi mere og mere tyder på, at dette mineral er sœrdeles vigtigt i forebyggelsen af krœft. Selen indgår i mange antioxidanter og andre krœftforebyggende stoffer i kroppen og ved at spise tilstrœkkelig selen, kan man holde sit naturlige forsvar mod krœft oppe i fulde omdrejninger. Men selen styrker også helbredet på mange andre punkter: det holder stofskiftet oppe, det er nødvendigt for mœnds sœdkvalitet, og det fremmer generelt afgiftningsprocesserne i kroppen.

Det er ikke nok at spise tilstrœkkelig selen rent mœngdemœssigt. Det er også vigtigt at sikre en god optagelse af det spiste selen. Selenoptagelsen bliver fremmet af frugt og grønt. Det er derfor en god idé at spise noget frugt samtidig med nødderne. C-vitaminerne og fibrene i frugten frigør selenet fra paranødder, så det lettere bliver optaget i tarmsystemet.

Er du i tvivl om du får selen nok og er du ikke den store nøddespiser, så kan du også indtage selen som kosttilskud.