En antioxidant er som navnet næsten afslører et stof som modvirker oxidation. Antioxidanter virker ved at bekæmpe de frie radikaler.

Frie radikaler er stoffer, som er kemisk ustabile, og derfor forsøger de at koble sig på et stof og oxidere det, det vil sige ødelægge det. De frie radikaler kan opstå på forskellige måder, eksempelvis gennem cigaretrøg, alkohol, forurening – og påvirkes af fed kost og stress.

Groft sagt kan det konkluderes, at den moderne verden og den livsstil, som ofte fører med, forårsager mange frie radikaler. Endvidere producerer træning faktisk også frie radikaler. Forskningen viser, at antioxidanterne er alle tiders, når det drejer sig om at bekæmpe de frie radikaler. Og der er god grund til at bekæmpe disse radikaler. De frie radikaler er nemlig nedbrydende for vores immunforsvar, og de kan lave ravage i vores krop, idet de forsøger at skabe celleforandringer. Derfor er det altafgørende, at du spiser den korrekte kost, som indeholder antioxidanter, således at disse kan bekæmpe og nedbryde de frie radikaler. Antioxidanter er din krops gode ven, og de vil til hver en tid kæmpe hårdt for dig.

Du kan naturligvis købe antioxidanter som kosttilskud, men du kan få ekstra nydelse, hvis du implementerer antioxidanterne som en naturlig ingrediens i dine måltider. Dette kan du gøre ved at finde ud af, hvilken type mad du skal købe, hvis du vil øge mængden af antioxidanter i din føde og derved forbedre dit immunsystem, hjælpe dig til at holde vægten og hjælpe dine muskler til at restituere hurtigere.

Paranødden har efterhånden vundet indpas på det danske marked. Den indgår blandt andet i de populære nøddeblandinger, som enten anvendes i salater eller kan spises for sig selv som en sund snack. Der er stor grund til at glæde sig over paranøddens fremdrift på det danske marked, fordi denne unikke nød er rig på antioxidanter, og den indeholder 3400 ORAC per 100 gram. Endvidere indeholder nødden masser af nyttige næringsstoffer til din krop: Proteiner, fibre, selen, magnesium, thiamin, vitamin e, vitamin B6, calcium, jern, zink og kobber. Du er måske bange for at spise paranødder, fordi de har et højt indhold af fedt. Men den gode nyhed er, at den fedt, som er i paranødder, er sund fedt, og den indeholder store mængder af omega 3 og omega 6 fedtsyrer. Selv om nødderne indeholder sundt fedt, bør du stadig tænke over, hvor store mængder, du indtager, hvis du vil undgå at tage på. Vi anbefaler, at din daglige indtagelse af nødder svarer til en mængde, der kan være i din hånd.

Hvad ORAC
Den mest anvendte metode til at be stemme graden af en antioxidants aktivitet er at måle ORAC (Oxygen Radical Absorbance Capacity).

Desto højere ORAC nummer varen indeholder, desto mere rig er varen på antioxidanter. Gennem din daglige indtagelse af 6 stykker frugt og grønt om dagen anbefales det, at du får mellem 4000 til 7000 ORAC enheder. Ifølge amerikanske undersøgelser indtager de fleste kun 2000 enheder om dagen, hvilket ikke kommer i nærheden af at være tilstrækkeligt. Træning bevirker, at de frie radikaler udløses. Folk, der træner meget, har endda mere brug for antioxidanter, end folk som ikke træner meget. Derfor kan du med fordel indtage lidt mere end hvad der anbefales!