tyk-hørelseMed overvægt og fedme følger en lang række helbredskomplikationer og øget risiko for at pådrage sig en række livsstilssygdomme. Udover de fysiske eftervirkninger, hænger denne sundhedstilstand i den grad også sammen med såvel psykiske som sociale problemer.

Nye undersøgelser og de dertilhørende resultater har afsløret endnu en negativ ting, som følge af overvægt og fedme. Man har fundet at et højere body mass index(BMI) og en større livvidde/taljemål, er forbundet med en højere risiko for nedsat hørelse, hvorimod et højere niveau af fysisk aktivitet og motion er karakteriseret ved at reducerer risikoen for tab af hørelsen blandt kvinder.

Vores øre er karakteriseret ved at være et meget kompliceret organ. Det fungerer både som lydfilter, transformering af de lyde som vi hører til brugbar information. Udover denne vigtige funktion, så har vores hørelse en stor betydning for os som individer, da det gør os i stand til at socialiserer os, kommunikerer og endda slappe af. Tab af hørelsen vil medføre at man bliver sat i bås og på sin vis kan føle sig isoleret fra omverdenen, der i sin egen fremstilling er afhængig af lydenes indvirkning på det hele indtryk, samt livet generelt.

Ifølge WHO, World Health Organisation, lider 360 millioner mennesker verden over, af nedsat hørelse og fuldkommen tab af hørelsen. Denne tilstand er som oftest forbundet med alderen og som en naturlig og uundgåelig del af det at blive ældre.

Men ifølge denne nye undersøgelse, er der nu bevis for at en vedligeholdelse af en sund vægt kombineret med regelmæssig motion, kan være med til at bremse og forsinke ankomsten af nedsat hørelse og på sigt tab af denne.

Hvornår er man så i risikozonen?

For de kvinder hvis taljemål måler 80-88 cm, viste resultaterne at risikoen var 11% højere, hvorimod dem hvis taljemål er over 88 cm, vil have en risiko som er 27% højere, sammenlignet med som havde et på mindre end 71– det kan dermed konkluderes at risikoen stiger med øget taljemål. I forhold til motionsniveauet, er det fordelagtigt at bevare et regelmæssigt aktivitetsniveau, da man her vil opnå den gunstige effekt at nedsætte risikoen med 17%.

Af Nanna Aagaard Larsen