8 glas vandI hvert fald hvis man skal tro på den britiske læge Margaret McCartney. For ifølge hende er rådet om at drikke otte glas vand om dagen et trick for at få folk til at købe mere vand på flaske. Vand er godt. Men det er ikke nødvendigvis en mirakelkur.

Der har de senere år været meget hype om at vi skulle drikke mindst otte glas vand om dagen. Og at alt lige fra hjernen til huden og hjertet angiveligt får et boost af nogle ekstra glas vand.

Men hvor kommer beviserne for råd egentlig fra?

Margaret McCartney har undersøgt forskningen på området og skriver i en kommentar i British Medical Journal, at rådet ikke bare er nonsens – det er nonsens med veldokumenterede beviser imod sig.

Og en norsk professor giver hende ret: “Der er overhovedet ikke dokumenteret nogen specifik sundhedseffekt af at drikke mere vand. Det medfører først og fremmest, at man skal tisse mere,” udtaler Johanne Sundby, professor på afdeling for samfunnsmedisin ved Universitet i Oslo.

“Det giver ikke bedre hud, det renser ikke kroppen for affaldsstoffer bedre, og det giver ikke en bedre koncentrationsevne,” beretter hun.
Såvel norske som britiske myndigheder anbefaler et dagligt vandindtag på mellem 1,5 og 2 liter om dagen, men ifølge McCartney mangler den anbefaling videnskabelig opbakning.

Hendes kommentar kommer i anledning af årsmødet i organisationen Hydration for Health, som blev afholdt i byen Evian i Frankrig 1. juli. Hydration for Health. eller H4H, har som mål at informere offentligheden og vejlede patienter om betydningen af sunde drikkevaner.

Men H4H blev etableret af Danone, et fransk firma, som blandt andet sælger flaskevandet Evian og Volvic, skriver McCartney.

Hun citerer en leder fra tidsskriftet Journal of the American Society of Nephrology fra 2008:

“Der findes intet entydigt bevis for, at et øget vandindtag giver fordele. Selv om vi gerne ville aflive alle myter på nettet om fordelene ved at drikke mere vand, indrømmer vi, at der ikke findes nogen klare beviser for, at der ikke er fordele ved øget vandindtag. Faktisk mangler der ganske enkelt beviser på området generelt.”

Ifølge McCartney er den forskning, som H4H baserer sine anbefalinger på, enten ikke publiceret i peer-reviewed tidsskrifter eller præget af dårlig metodik.

“I dagligdagen mister man det meste af det vand, som man indtager, ud gennem urinen. Der er flere med skader fra for stort eller for hurtigt væskeindtag, såkaldt overhydrering, end af dehydrering,« siger Johanne Sundby.

“Kampagnerne for at få folk til at tro, at de skal drikker meget vand, er udelukkende støttet af næringsmiddelindustrien, som tjener mange penge på at sælge et naturligt stof dyrt. Vand er meget nemt og billigt at fremstille.”

Ifølge Sundby er det helt naturligt at drikke lidt ekstra i ekstrem varme eller ved ekstremt kropsarbejde, fordi man i de tilfælde mister meget væske gennem sveden.

Derudover mener hun, at det kan være mere skadeligt end sundhedsfremmende at drikke store mængder vand.

»Vi har finkalibrerede sensorer for vandbalancen i kroppen. Hvis man har for lidt vand i sig, føler man sig tørstig. Hvis man hælder vand i sig hele tiden, kan man miste evnen til at føle tørsten, som er den vigtigste mekanisme, vi har, til at minde os om, at vi skal drikke lidt vand.”