Måske kender du selv til det: ofte hovedpine, træt, uoplagt, udmattet efter bare kort tids træning, ingen synlig effekt af muskeltræning osv. Det kan være et tegn på, at du er en af de mange idrætsudøvere, der ikke får væske nok.

I bestræbelserne på at sammensætte en kost helt efter bogen, overser mange nemlig væskens store betydning for kroppens funktion. De indtager derfor alt for lidt væske i forhold til det, de har behov for, og det går både ud over deres fysiske og mentale præstationer.

Læs her hvad væsken gør godt for, og hvordan du kan sikre dig, at du får væske nok!

Væsken er vigtigere, end vi umiddelbart tror 

Mennesker kan undvære fast føde i lang tid, mens vi kun kan undvære væske i få dage, førend det bliver livstruende. Selv mindre grader af væskeunderskud har vist sig at have følger for vores fysiske og mentale funktion. Ved et væsketab, der svarer til blot 2% af legemsvægten, falder præstationsevnen med 20%! Vi føler os også mere trætte og får nemmere hovedpine! For en person, der vejer 70kg svarer et væsketab på 2% til bare 1,4 l sved – og det er faktisk en meget normal svedmængde for en times træning.

Vandets virkning på din krop

Vand udgør mellem 45-65% af et menneskes vægt og indgår i alle kroppens celler. Vand spiller en meget væsentlig rolle under fysisk aktivitet.

1) For det første er vand kroppens bedste middel til at regulere temperaturen med. Når vi træner, udvikler vores bevægelser varme – og for at komme af med varmen, sveder vi. Hvis vi mangler væske, nedsættes svedmængden, og når kroppen ikke kan komme af med varmen, stiger kropstemperaturen. Det betyder, at vi hurtigere føler os udmattede.

2) For det andet er vand med til at transportere energi til cellerne og affaldsstoffer fra cellerne, som f.eks. mælkesyre. Vand er altså med til at sikre, at f.eks. muskelcellerne fungerer optimalt.

3) Vand er også vigtigt for at opretholde elektrolytbalancen. Hvis der opstår forstyrrelser i elektrolytbalancen, forringes overførslen af nerveimpulser. Det betyder, at musklernes evne til at trække sig sammen nedsættes, og vores muskler arbejder derfor mindre effektivt.

4) Endelig er vand med til at forebygge, at hjertefrekvensen stiger. Når vi sveder, bruger vi noget af det vand, der findes i blodet, og det betyder, at blodets volumen falder. Når blodvolumen falder, skal hjertet slå flere gange for at sikre, at vores krop får samme mængde ilt som før. Jo hurtigere hjertefrekvensen stiger, jo før bliver du træt. Det kan ikke undgås, at hjertefrekvensen stiger, når du er fysisk aktiv, men ved at drikke nok, kan du hjælpe dit hjerte mest muligt, og derved udsætte tidspunktet for, hvornår du bliver udmattet.

Summa summarum kan du altså være aktiv i længere tid og føle mindre anstrengelse, hvis du sørger for at drikke nok!