Den engelske hypnotisør Paul McKenna udførte for en del år siden et forsøg med vægtløftere, hvor han beviste, at selvom de troede, at de yder alt, hvad de kunne, så kunne de under de rette omstændigheder yde næsten halvtreds procent mere! Han startede med at teste, hvor meget vægtløfterne kunne løfte uden nogen form for påvirkning.

Derefter hypnotiserede han dem til at være meget svage, hvorefter deres præstation røg ned under en tredjedel. Endelig hypnotiserede han dem til at være MEGET STÆRKE, hvorefter resultatet steg til næsten en halv gang mere end de normalt var i stand til! Her er det selvfølgelig vigtigt at forstå, at hypnose ikke med øjeblikkelig virkning øger den faktiske styrke i en persons muskelfibre. Vægtløfterne var hele tiden i stand til at yde den store præstation. Det eneste som hypnosen ændrede var deres mentale billede af, hvad de kunne.

Da Bannister brød barrieren
Helt frem til 1954 var det utænkeligt at et menneske skulle kunne løbe en mil  på under fire minutter (én mil = 1,609 km). Faktisk blev den anset for menneskelig umuligt at tilbagelægge denne distance på så kort tid. Løbere over hele kloden havde i årevis, uden held, prøvet at gøre det. Ja nogle havde endda forsøgt at blive pacet af heste. Og  »eksperter« havde utallige gange udtalt, at det kunne ikke lade sig gøre.

At drømmemilen mere end noget andet var en mentalbarriere, blev understreget i 1954 hvor  Roger Bannister  den 6. maj for første gang kom under de magiske fire minutter.

Bannisters træner havde i månederne op til rekorden hemmeligholdt for Bannister, hvor tæt han var på at komme under de fire minutter. Han frygtede, at Bannister ville stresse eller spænde, hvis han vidste det, og det kunne sætte hans tempo ned.

Efterfølgende viste det sig også, at det som mange havde troet var en fysisk barriere, i virkeligheden var en mental barriere, for inden året var omme havde yderligere 37 andre løbere også løbet drømmemilen (året efter løb 300 løbere den!).

Mange mennesker lever efter mottoet »vis mig det og jeg vil tro på det«. Det er OK, at skulle se det først, men hvis du insisterer på, at skulle se det i den ydre virkelighed først, kan du jo højst blive en god 2´er. Vindere derimod er helt tilfredse med at tro på tingene, efter blot at have set det i deres fantasi. Og der kan du jo se, lige hvad du ønsker, for det er dig, der styrer det, der foregår.

Svømmeren Mark Spitz vandt i OL i 1972 alle syv discipliner han deltog i. Og undervejs satte han syv verdensrekorder! Det var en enestående præstation, og han udtalte efterfølgende i en TV-udsendelse, at den daglige træning er halvtreds procent mental træning og halvtreds procent fysisk træning. Og at under konkurrencer er det ét hundrede procent mentalt, for der var ikke tid til at træne fysisk. Man skal være ét hundrede procent på toppen, når det gælder.

Uanset om det gælder fitness, aerobic, vægtløftning, basketball, roadracing, golf, bueskydning eller anden sport, så er det ikke kun råstyrke og hurtighed, det handler om.

Din hjerne reagerer på billeder
Det er i lige så høj grad total koncentration og ubetinget målrettethed, der skaber resultater. Det vigtigste at forstå ved mental træning er, at det motoriske center i hjernen ikke taler dansk. Det taler i billeder! Derfor er visualisering et vigtigt redskab, når du vil kommunikere effektivt med din kropslige intelligens. De indre billeder og film du laver, når du visualiserer dine mål og bevægelser, bruger din underbevidsthed nemlig til at give dit motoriske center et præcist kort at styre efter, således at det i detaljer ved, hvordan du vil have det. Med andre ord, at have stærke muskler er ikke nok, de skal også styres præcist. De følgende seks trin er det som topatleter over hele verden bruger til at vinde mesterskaber og sætte nye rekorder. Beslut dig for at lære dem udenad i løbet af de næste 24 – 48 timer. Og gå så i gang med at bruge dem…

Sæt dig mål og visualiser dem i levende detaljer!
Målsætning giver motivation til træning, og er samtidig måden du fortæller din underbevidsthed, hvad du vil have. Det giver dig vigtige succéskriterier, så du undervejs kan måle, om du nærmer dig dit mål (og hvis ikke du gør, ændre adfærd indtil du igen er på rette spor). Når du visualiserer dine mål, så se dem som om, du allerede har nået dem. Det vil sige, at i din fantasi står du allerede øverst på skamlen og modtager pokalen; du kan tage så mange sæt med det antal kilo på stangen, som du drømmer om; du har nået din idealvægt og nyder afslappet at kravle ned i en størrelse xx. Visualiser dine mål på denne måde hver morgen i mindst ti minutter, lige efter du er vågnet.

Du kan lære det bedste fra de bedste!
Tænk på et idol du har indenfor din sportsgren. En der er i absolut topklasse. Og på din indre skærm, visualiser ham/hende hele vejen igennem en stor præstation, og læg undervejs mærke til alle vigtige detaljer. Spol derefter den mentale film tilbage til start og forestil dig, at du går ind i idolet (som om du tager et sæt tøj på), og spil igen filmen fra start til slut. Og denne gang ser du den ud gennem idolets øjne. Dette er en af de stærkeste måder at kommunikere direkte med din kropslige intelligens. Din krop ved alt om bevægelse og koordinering af bevægelser, og denne form for visualisering hjælper til at aktivere ubevidst kropslig viden og koordinere den i forhold til en absolut toppræstation. Gør dette ti gange om dagen i mindst tre uger op til konkurrencer.

Skab en vindertilstand!
Før du går på banen, er det vigtigt, at du lukker alt andet ude og bringer dig selv i den rette tilstand af selvtillid og koncentration. Og du kan opbygge denne tilstand på forhånd og »ankre« den, så du altid har adgang til den. Tænk lige nu på en gang, hvor du var i en optimal vindertilstand (det behøver ikke at være i forbindelse med sport). Hvor var du? Hvem var du sammen med? Hvad så du? Hvad hørte du? Skru op for lyset og farverne i dit erindringsbillede! Gør det til en superintens oplevelse. Og læg mærke til, hvor godt det føles! Og dobbelt den følelse! Og dobbelt den igen! Og når følelsen er på sit højeste, presser du din langfinger og tommelfinger hårdt sammen på din ene hånd. Gør dette igen og igen. Og hver gang følelsen er på sit højeste, presser du de to fingre sammen. Du kan forstærke denne kraftfulde tilstand ved at finde andre erindringer af positiv tilstand og gøre det samme med dem. Når du har opbygget dette »vinder-anker«, behøver du blot, lige inden en konkurrence, at presse de to fingre sammen, og du vil automatisk komme ind i din optimale vindertilstand.

Øvelse gør mester!
Mental træning betyder, at du ikke længere er begrænset til det sted, du normalt træner. Du kan træne alle steder, for du opbygger simpelthen et mentalt træningsrum i din fantasi. Dette kaldes mental rehearsel og er et vigtigt redskab til f.eks. at øve serier af bevægelser, indtil de sidder på rygraden (underbevidstheden). Uanset hvad du laver af fysiske discipliner, bør du bruge mental rehearsel. Du kan gøre det hvor som helst; i toget, på cyklen, i badet, mens du varmer op, mellem serierne og endda mens du løfter vægte og træner i maskiner.

Sæt dine konkurrenter på plads!
Måden du tænker om dine konkurrenter er vigtig. Hvis du inden i dig selv forestiller dig dem store og truende, vil du ubevidst opfatte dem som stærkere end dig, og så skal du ikke blot kæmpe mod dem ude på banen, men også inden i dig selv. Løsningen på dette er let. Når du tænker på dine konkurrenter, se dem som væsentlig mindre end dig, splejsede og utydelige, og fremfor alt – se dem neden under dig (du står øverst på skamlen). Hvis du har en eller flere konkurrenter, som du tænker er bedre end dig, så læg mærke til hvordan du opfatter dem. Og gå så i gang med at ændre dit billede af dem, indtil det et hundrede procent er i dit favør, og det eneste du har tilovers for dem i dit indre er et overbærende skuldertræk.

Gør det enkelt.
Det eneste du egentlig behøver er, at se dig selv som en vinder! Alt hvad der skal til ligger allerede og venter i din underbevidsthed. Din krop ved mere om bevægelse, koordinering, balance, eksplosiv styrke og graciøs ynde end du nogen sinde bevidst vil kunne fatte. Det eneste der behøves er, at du bruger nøglen (visualisering) til at lukke op med. Lad være med at køre dig selv ned med indviklede analyser af de fejl, du har lavet i fortiden. Koncentrer dig om fremtiden, og visualiser den præcis, som du ønsker, den skal være. Og gør det igen og igen og igen..