Der er godt nyt til de mange danskere med stillesiddende arbejde. Det kræver kun to minutters træning med elastikker fem dage om ugen at mindske de smerter i nakke og skuldre, som rigtig mange danskere døjer med. For to minutters daglig træning virker lige så godt som 12 minutters daglig træning, så der skal kun ganske lidt træning til for at få en mærkbar effekt.

Det viser en ny undersøgelse fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA), som Gigtforeningen har bevilget penge til. Det er seniorforsker Lars L. Andersen, som har lavet undersøgelsen, som 198 arbejdende danskere med besvær i nakke og skuldre har deltaget i. Deltagerne blev bedt om at besvare en række spørgsmål om deres smerter og blev inddelt i to grupper, der skulle træne i henholdsvis 2 og 12 minutter fem dage om ugen, samt en kontrolgruppe. Og konklusionen var klar: to minutters træning virker.

Perspektiverne for undersøgelsen er store, for mellem 30 og 50 procent af alle voksne danskere har haft ondt i nakken og skuldrene det seneste år – og det gælder særligt dem, der arbejder meget med computer. Nakke- og skuldersmerter forårsager hvert år mange langtidssygemeldinger og koster samfundet mange penge. Men vi ved nu, at hvis man sætter hurtigt ind med behandling, kan man nå at mindske problemerne, inden de udvikler sig til kroniske smerter.

Se eksempler på øvelser her: www.gigtforeningen.dk