Mavetræning er træning lige som alt anden træning. For at få det mest optimale ud af din samlede træning og din mavetræning, skal dine øvelser til mavetræning også være optimale. Her kan du få lidt inspiration til nogle gode øvelser til mavetræning.

Mavetræning på den rigtige måde

Mavetræning skal foregå lige som alt andet træning. Hvis du vil have tydeligere muskler omkring maven, altså opnå den famøse 6 pack, skal du træne med stor belastning. Det betyder at du ikke skal lave 100 mavebøjninger om aftenen og 100 om morgenen igen. Nej din mavetræning skal foregå ved 6-15 gentagelser. Det er netop ved så få gentagelser at du vil kunne komme til at se din six pack.

Jack knife sit up maveøvelse

Jack knife sit up er en god maveøvelse for begynderen. Men husk på, at så snart du kan lave 15 gentagelser i 3 sæt med en pause på 90 sekunder, skal du gå videre til en anden øvelser hvor du kan få mere belastning på.

V-up maveøvelse

V ups er Jack-knife sit-ups storebror. Den er en anelse hårdere og udføres den korrekt, kan den øvelse til maven være rigtig hård. Igen, når øvelsen bliver for nem, skal have have nye øvelser til din mavetræning.

Push sit up maveøvelse

Push sit up er en rigtig god øvelse som mavetræning. Når man leder efter øvelser til mavetræning skal man sørge for at finde øvelser hvor man kan øge belastningen med tiden, og det kan du ganske rigtigt ved denne maveøvelse.

Hanging leg hip raise

Hanging leg hip raise er favoritten. For rigtig mange vil denne øvelse til mavetræning kunne bruges uden belastning i et stykke tid. Når ikke belastningen er stor nok længere, kan du strække benene. Derved gør du øvelsen meget hårdere. Kan du også klare dem, hvilket der nok går noget tid med, kan du igen skifte over til bøjede ben, og have en håndvægt mellem benene. Hanging leg hip raise er den ultimate maveøvelse.

Øvelser til mavetræning

Når du skal vælge øvelser til mavetræning så husk at du skal vælge øvelser hvor du kan få nok belastning på. Mavetræning skal være som hvilken som helst anden træning. Det med at tung mavetræning giver en bulet mave er sandt, men det er jo også hvad der skal til for at få six pack. Det er det hele det går ud på. Mange repetitioner giver ikke markeringer. Jeg gentager, øvelser til mavetræning skal ikke være med mange gentagelser!

“NB: Denne artikel er oprindeligt skrevet til nettraening.dk, og Fitnews kan derfor ikke garantere indholdets kvalitet. Søg evt. efter andre artikler om emnet her på siden.”