Øvelser med håndvægte kan for stort set alle inden for styrketræning og bodybuilding være en rigtig god ide. Træning med håndvægte er nemlig rigtig god træning både for dit nervesystem, men også for selve musklerne.

Træning med håndvægte

At styrketræne med håndvægte kan være en rigtig god ide. Som regel er det mest oplagte at styrketræne med stang, men det er ikke altid mest optimalt for din træning.

Når du styrketræner med håndvægte skal din krop bruge meget energi på at holde balancen, men det er slet ikke en dårlig ting. Samtidig med at du skal holde balance skal dine nerveceller sende tonsvis af signaler ud til musklerne. Det gør dine muskler mere opmærksomme. Med andre ord, kan man sige at træning med håndvægte er styrketræning der giver dig noget funktionel styrke

Øvelser med håndvægte

Det mest oplagte er som regel at træne med stang. Eksempelvis er det mest oplagt at lave bænkpres med stang, men du kan også sagtens lave bænkpres med håndvægte. Du vil ikke kunne tage lige så mange kilo, men fremgangen vil til gengæld gå hurtigere.

Men hvilke øvelser kan man lave med håndvægte? Alle! Der er selvfølgelig nogle øvelser der er mere oplagte med håndvægte end andre.

Øvelser med håndvægte der ikke er oplagt er øvelser som dødløft og squat. Andre øvelser der er mere oplagte kunne være lunges, bænkpres og militær pres. Grunden til at man sjældent kører dødløft og squat med håndvægte er at det er øvelser der er upraktiske med håndvægte. Der er det nemmere ved bænkpres og skulder pres.

Bedste øvelser med håndvægte

Som regel er mange træningsprogrammer bygget op sådan at de store øvelser udføres med stang, hvorimod de mindre øvelser udføres med håndvægte. Det skyldes at du også gerne skal have bygget masse hvilket du gør bedst ved øvelser med stang. Det er ikke sådan at du bygger dårlig muskelmasse ved øvelser med hångvægte.

Progression i øvelser med håndvægte

Træner du med håndvægte og vil du opleve en hurtig fremgang. Det skyldes netop aktiveringen af nervesystemet. Det er en stor motivationsfaktor at have progression i træningen, så derfor endnu en grund til at skifte over til øvelser med håndvægte.

NB: Denne artikel er oprindeligt skrevet til nettraening.dk, og Fitnews kan derfor ikke garantere indholdets kvalitet. Søg evt. efter andre artikler om emnet her på siden.