fuldkornFor den gruppe af unge der spiser mindst fuldkorn, er indtaget helt nede på 23 gram fuldkorn om dagen, hvilket er mindre end en tredjedel af den anbefalede mængde. Det viser tal fra DTU Fødevareinstituttet. En ny kampagne fra Fuldkornspartnerskabet skal få unge til at spise mere fuldkorn.

”Blandt de 25% af befolkningen, som spiser allermindst fuldkorn, der spiser unge 19-24 årige kun 23 g fuldkorn eller mindre om dagen – så det er en opgave at løfte netop disse unges indtag af fuldkorn” siger Sisse Fagt Seniorrådgiver fra DTU Fødevareinstituttet.

Derfor kører Fuldkornspartnerskabet en kampagne i november måned, som skal få unges øjne op for fuldkorn. Men kommunikation gør det ikke alene.

 

Kommunikation gør det ikke alene

Når man spørger unge, hvad der kan få dem til at spise mere fuldkorn, så siger 40% billigere fuldkornsprodukter, 25% vil have mere at vide om, hvad fuldkorn betyder for deres sundhed, og 25% vil have mere inspiration til, hvordan man spiser mere fuldkorn – mens 20% ønsker flere fast food produkter med fuldkorn. Det viser en ny undersøgelse foretaget af YouGov for Fuldkornspartnerskabet i september 2015.

”Unge er prisfølsomme, fordi de skal dække udgifter til både bolig, uddannelse, mad og fornøjelser. Men det er faktisk billigt at spise sig mæt i fuldkorn. Så det er en myte, vi skal punktere, for at få unge til at spise mere fuldkorn”, siger kampagneleder Rikke Iben Neess og fortsætter – ”1 kg havregryn kan købes til 10 kr. og et stort fuldkornsrugbrød for bare 20 kr.”

For at give endnu mere inspiration til fuldkorn i hverdagen lancerer Fuldkornspartnerskabet en opskrift-app i begyndelsen af det nye år.