Samtidig indleder Coop et fremstød for at fremme interessen for danske æbler og pærer. I samtlige 1200 butikker i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og
Irma vil der fra i dag være en gratis pjece, der fortætter om de forskellige sorter, deres smag, struktur og sæson.

”Det er en skrøne, at kunderne er blevet mere interesserede i billige udenlandske æbler frem for danske. Fra nu af og frem til udgangen af året er 80 procent af de æbler, vi sælger danske. Sådan har det været i en årrække. Men vi vil gerne skærpe danskernes interesse for sæsonens varer ved at give mere information,” siger kategorichef Jens Henrik Aavang, der er ansvarlig for indkøb af frugt i Coop.

De første æbler, der kommer i butikkerne i dag, er Discovery, som er et sødt, let aromatisk æble. Til september kommer bl.a. Gråsten, i oktober Elstar og Ingrid Marie. Og i november kommer Cox Orange. Det er disse 5 æbler, der er danskernes favoritter. Men i Coop butikkerne kan man i sæsonen også finde: Jonagold, Pigeon, Belle de Boskoop m.fl.

”En af de nye ting, som vi har oplevet de seneste par år, er, at stadig flere forbrugere er parate til at betale lidt ekstra for særlige smagsoplevelser. Et eksempel på det er æbler fra Lilleø, som vi sælger i samarbejde med Claus Meyer, hvor en bakke med forskellige sorter fra øen i Smålandsfarvandet nord for Lolland, er blevet et stort hit. Vi solgte dem første gang for to år siden, og sidste år hvor alt ellers handlede om discount, øgede vi salget med 15 procent og måtte melde alt udsolgt. Så dansk frugt har gode fremtidsmuligheder, hvis man satser på innovation og kvalitet,” siger Jens Henrik Aavang.

Informationsfolderen om dansk frugt fås i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma fra i dag.