naturlig sund

Har du svært ved at fastholde dig selv i en sund livsstil og trænger du til at, fyre op under motivationen igen og komme tilbage på rette spor, så er her 4 retningslinjer, der viser hvor nemt det er at implementere de naturligt sunde kostvaner.

 

 

1 DU BLIVER, HVAD DU SPISER!

Hvis du gerne vil have en krop, der stråler af sundhed og vitalitet, så må du starte helt fra bunden af og se lidt på, hvad det egentlig er, du opbygger og vedligeholder din krop med. Alt, hvad du indtager, bliver i de efterfølgende timer indbygget i din krops væv, celler og organer. Derfor kan de fleste af hverdagens symptomer på, at kroppen ikke fungerer optimalt – om så det drejer sig om hudproblemer, mave-tarmproblemer, “overfølsomhedsreaktioner”, vægtproblemer, kronisk træthed, skyldes dårlige fødevarevalg. For at skabe det nødvendige fundament for at kunne udvikle din naturlige drømmekrop, er det nødvendigt, at du stiller lidt krav til de mursten (råvarer), du bygger dit hus (kroppen) af.

 

Råvarekvalitet

Når du vurderer dine fødevarer, skal du anvende tankegangen “tilbage til basis”. Det vil sige tilbage til det basale og enkle – det naturlige. Altså fødevarer, der har været så lidt som muligt under industriens “moderne” påvirkning. Mange af de fødevarer, som du finder i supermarkederne, har undergået så mange fabriksprocesser og er tilsat så mange kemiske stoffer, at de i nogle tilfælde indeholder flere kunstige stoffer end naturlige næringsstoffer. Og hvor sunde organer, stærke knogler, smidige sener, blød hud og livsglade øjne tror du selv, du får, hvis størstedelen af de fødevarer, du indtager, indeholder masser af farvestoffer, konserveringsmidler, kunstige stabiliseringsmidler og smagsstoffer, der skal skabe en illusion af, at produktet smager af dét, det langt fra indeholder? Så forsøg at undgå forarbejdede og kunstige fødevarer. Tag produktet i hånden, f.eks. et brev Knorr bearnaise sauce, og stil dig selv spørgsmålet? Hvis dét her engang var en sauce i en gryde, og den efterfølgende har fået så meget “fabriks-kemi”, så det nu er en gang pulver, er det mon så en frisk, levende og livgivende fødevarer? (Jeg går ud fra, at du mener “Nej”, og lader brevsaucen stå på hylden!) Selv om den måske kan være fedtfattig, fordi du laver den uden smør og på skummetmælk, så understøtter den ikke din krops forbrænding og funktioner, så i det lange løb kommer du snarere længere fra din naturlige sunde drømmekrop end tættere på. Lav hellere selv en sauce af lidt økologisk smør, saft og kraft fra tilberedningen af kødet, rød- eller hvidvin, blendede grøntsager, krydderier, soja, evt. lidt god fløde eller lignende. Hér er tale om en for kroppen brugbar sauce, der kan være fuld af gode “mursten” – frem for den “døde” pulversauce.

 

Undgå light og let!

Er du til typen, der tror, at hvis bare det er kaloriefattigt, så er det sundt, og jagter du light og let produkter, i troen på at kiloene vil rasle af? Så tager du fejl! Vi spiser for at få energi og næring til kroppen. Det har aldrig fra naturens side været meningen, at vi skulle opfinde en masse kunstige fødevarer, der ikke indeholder noget energi, og så proppe os med dem i stedet for. Sundhed er ikke fravær af energi, sukker og fedt. En kalorierestriktion (og dermed også en næringsrestriktion) sætter snarere kroppen og forbrændingen i stå. Sundhed er tilstedeværelse af masser af energiholdige næringsstoffer, der gør, at kroppen kan fungere som den skal, og forbrændingen kører i højeste gear og dermed holder dig sund og slank. Du kan ikke holde dig sund og vital på luft og kunstige stoffer! Byg din krop sund, stærk og slank af næringsstoffer, frem for at sætte den i ringere og ringere stand ved at fylde den med kunstige stoffer. Vælg fødevarer, som er hele og naturlige, og forarbejd dem selv hjemme i køkkenet, frem for at købe “dåse-, brev- og glasmad”, fordi det går en lille smule hurtigere. Så har du fundamentet for at skabe den naturligt sunde, slanke og vitale krop på plads og er klar til at gå videre til næste skridt…

 

2 SPAR DE RIGTIGE STEDER!

Kalorierestriktion er ikke vejen til naturlig sundhed. Fordi kalorierestriktionen blandt andet medfører et fal dende stofskifte – en slags “dvale”-tilstand i kroppen, som gør det endnu nemmere at tage på, så snart du ikke er på sultekur. Men selv om du ikke skal være restriktiv over for kalorieindtaget, betyder det selvfølgelig ikke, at du bare skal æde løs!

Du må gerne være restriktiv eller ligefrem fanatisk, det skal bare være på den rigtige måde. En kalorie er ikke bare en kalorie. De tomme og næringsfattige kalorier, som du bl.a. finder i sukker og hvidt mel (altså lyst brød og hvid pasta, kager og lign.), polerede ris og så mange af de her light og let produkter, der har fået fjernet de gavnlige næ- ringsstoffer i f.eks. fedtet (de fedtopløselige vitaminer) til fordel for kunstige sødestoffer og lignende. Disse kalorier er det absolut en indsats værd at få fjernet fra din kost. Men de næringsholdige kalorier i de hele og uforarbejdede fødevarer, dem skal du ikke være så bange for. Det vil f.eks. sige det uforarbejdede gammeldags smør frem for det forarbejdede kærgården, den mindre fedtholdige kærgården eller margariner. Eller skån- somt behandlet olivenolie frem for de billige gængse planteolier, der er ødelagte grundet den høje grad af forarbejdning. De friske fedtstoffer giver dig en langt større og længerevarende mæthed, så du automatisk spiser mindre mad over dagen, når du spiser levende og kraftfuld mad frem for kunstig mad, ligesom den søde tand har det med at forsvinde, når kroppen får dækket sit behov for næring. “Kunstig” og næringsfattig mad gi- ver utilfredsstillende mæthedsfornemmelse og ender med at sende dig i slikskålen, fordi kroppen sender sultsignaler for at gøre dig opmærksom på, at den er gal.

Du må ikke lade din sunde livsstil være en evig kaloriejagt! Du skal ikke spare på næringen… du skal blot undlade det, du ikke behøver. Og de tomme kulhydrater har kroppen ikke noget fysiologisk behov for. Når det er sagt, skal der også lige siges lidt mere om kulhydrater generelt. Kulhydraterne – især de stivelseholdige i brød, ris, gryn, pasta og kartofler – indeholder meget energi. Og det er en energiform, som kroppen primært kun anvender til bevægelse. Energien i proteiner og fedt anvender kroppen derimod som byggesten til alt i systemet, derfor er der et jævnt forbrug af disse hele tiden. Hvis det at skabe en naturligt sunde krop betyder, at der også skal justeres lidt på kiloene, så er det effektiv at skære ned på især de stivelseholdige kulhydrater. Frugt indeholder også en hel del frugtsuk ker, så lad også være med “at spise igennem” i massevis af frugt, det kan også holde vægttabet fra døren. Hold dig til et par stykker om dagen.

 

3 STABILISER BLODSUKKERET!

 

Vejen til en stabil idealvægt går gennem et stabilt blodsukker. Det stabile blodsukker giver dig velvære gennem en følelse af energi, overskud og harmoni i kroppen. Det ustabile blodsukker giver træthed og nedsat koncentrationsevne, hovedpine og trang til søde sager. Derudover giver et stabilt blodsukker en bedre fedtforbrænding dagen igennem, fordi kroppen udskiller mindre mængder insulin. Det svingende blodsukker giver større mængder insulin i kroppen, og det er uheldigt, for insulinet er et “lagerhormon”. Det vil sige, at når der er insulin til stede, så lægger kroppen “på lager” – altså deponerer i fedtvævet… også selvom du overhovedet ikke har spist noget fedt! Så er det de andre næringsstoffer, der lægges på lager, og det gør kroppen i form af fedtvæv.

Det er kulhydraterne, der kan påvirke blodsukkeret negativt. Hvis du spiser for mange af de hurtigt omsættelige kulhydrater (sukker, lyst mel, visse frugter og grøntsager) eller for mange kulhydrater alene i et måltid (f.eks. bart brød, brød med syltetøj, pasta med ketchup eller slik), vil du få et svingende blodsukker. Nogle er meget letpåvirkelige blodsukkermæssigt, og blot et stykke frugt eller et glas juice på tom mave kan gøre dem smårystende, småsnerrende, lækkersultne og påvirke energiniveauet uhensigtsmæssigt. For at skabe et stabilt blodsukker dagen igennem, er det afgørende, at du har den rette fordeling mellem næringsstofferne i dine måltider – også mellemmåltiderne. Protein og fedt har en blodsukkerstabiliserende virkning, derfor bør alle dagens måltider indeholde noget protein og/eller fedt. Der må heller ikke gå for lang tid mellem måltiderne, så når blodsukkeret også at dykke, og du er i risiko for at overspise til næste måltid eller udvikle trang til sødt. En gylden regel er, at der maksimalt må gå fire timer mellem måltiderne. Men husk, vi er alle individuelle, så det er helt okay, hvis du har behov for at spise f.eks. hver tredje time.

 

4. SPIS LANGSOMT!

At spise med bevidsthed vil sige, at du spiser langsomt og koncentreret (og det er koncentreret om maden, ikke om fjernsynet eller dagens avis). Du skal være til stede i nuet, mens du spiser, og ikke betragte dit måltid som noget, der blot skal overstås på 5 minutter, så du kan komme videre i dagens tekst. Det er den sikre vej til at spise for meget og udvikle hungersult, fordi du ikke er blevet “psykisk mæt”. Du har ikke nået at opleve nogen form for nydelse og tilfredsstillelse, mens du spiste. Denne tilfredsstillelse vil de fleste så forsøge at hente senere gennem lakridser, chokolade, pizza, cola eller lignende. Du er nødt til at sætte tid af til at udføre det, der er et genetisk instinktivt behov for os som mennesker. Når du nu ikke længere skal skynde dig at få overstået dit måltid, så prøv at lægge mærke til det, du spiser. Hvordan dufter det? Hvordan smager de forskellige ting på tallerkenen? Hvilke farver er der? Koncentrer dig om at spise langsomt, det vil sige, at maden skal være flydende i munden, før du synker den. Dette er den fysiologisk set korrekte måde at spise på: Tænderne bliver brugt til at kværne maden helt, hvilket er afgørende, fordi mavesyren altså ikke har evnen til at nedbryde store klumper af mad. Fordøjelsesenzymerne i spyttet når heller ikke at påbegynde nedbrydningen af næringsstofferne, hvis maden ikke blandes godt med spyttet. Endvidere vil mave-tarm funktionen også være langt bedre, når maden er tygget flydende og dermed bedre fordøjet.

 

Når du spiser langsomt, altså tygger maden flydende, vil du hurtigt opdage, at du slet ikke kan spise de samme mængder mad. Du bliver hurtigere mæt og opnår en behageligere mæthed, fordi du nåede at opfange dit mæthedssignal i tide, inden du kom til at spise så meget, at du blev tung i maven og bukserne strammede. Du vil få en fornemmelse af lethed og fornyet energi, efter du har spist, frem for at blive tung og træt, som mange kender til, efter de har spist. Så spiser du langsomt, vil din appetitregulering kunne fungere optimalt, og din krop fortæller dig præcis, hvornår du har brug for mad, og hvor meget du har brug for. Det vil således være slut med overspisning – og slut med fedtdeponering!

Så let er det altså!

 

Der er stadig ingen vej udenom! Hvis du gerne vil have en sund, slank og velfungerende krop, er du nødt til at gøre en indsats for det. Den gode nyhed er, at det faktisk er pærelet. Det handler bare om at finde tilbage til den naturlige og oprindelige måde at spise og leve på. Køb “gammeldags” fødevarer, der er friske og ikke har gennemgået nogen behandling. Spis lidt af alle næringsstofferne i stedet for på fanatisk vis at fjerne nogle af dem fra kosten (bortset fra de dårlige kulhydrater og de forarbejdede og ødelagte fedtstoffer), og spis så din mad afslappet og i rolige omgivelser frem for at kaste den ned.

Vil du undgå utilfredsstillende mæthed, overspisning, lækkersult, mave-tarm besvær og overflødige kilo, så er det bare med at få lært og indarbejdet de følgende 4 hovedpunkter til de naturligt sunde kostvaner: