shutterstock_119975425Hvis man vil tage meget på, må man også spise meget. Sådan er det. Men hvad skal man vælge at spise? Der er mange gode ting derude, men lad os starte med det logiske, altså hvad man ikke bør spise.

Slik, kager, sukker, store mængder chokolade, is og lignende er ikke velkomment. Tilføj for meget af dette til din diæt, og du vil bare blive fed. Det samme gælder ”weight gainer”. Det er protein pulver med sukker i. Hvis du virkelig har svært ved at få kalorier ind, kan det måske anbefales. Generelt vil jeg dog anbefale at få dine kcal fra mere næringsrig med. Desuden kan normal pasta og ris ikke anbefales. Køb i hvert fald den grove af slagsen.

Ting jeg kan anbefale kan f.eks. være:

  • Protein pulver, olie tilskud og vitamin tilskud (Husk det er TILSKUD. Det dur hvis der er styr på resten af kosten)
  • Kød – Gris, Ko, Kylling, Fisk, Kalkun etc. (En fedtprocent i 10-15% klassen gør ikke noget)
  • Mejeri produkter – Mager ost som hytteost, ost, mælk (MASSER af mælk – Hvis man kan lide det og kan tåle det), æg (Kog dem og spise dem hårdkogt. Vil du have dem rå, så køb dem der er salmonella frie) etc.
  • Nødder – Mandler (gode og billige), peanuts, valnødder, hasselnødder (Nødder skal helst være ubehandlet)
  • Typiske sunde ting – Avocado, solsikkefrø, svesker, dadler, bær
  • Grøntsager – Fibre er vigtige og de indeholder godt med vitaminer, mineraler og jeg ved ikke hvad

Personligt spiser jeg selv godt med hakket oksekød fordi det er nemt og billigt. Jeg køber ofte grøntsager frossent, da det er billigt. Æg og mandler er en fast del af min mad når jeg arbejder på at tage på i vægt. Mælk drikker jeg altid meget af, især fordi jeg elsker det.

Er du i tvivl, så skriv endelig eller læg en kommentar.

“NB: Denne artikel er oprindeligt skrevet til nettraening.dk, og Fitnews kan derfor ikke garantere indholdets kvalitet. Søg evt. efter andre artikler om emnet her på siden.”