Når du ror på romaskine, aktiverer du rigtig mange muskler i hele kroppen. Det er blandt andet det, der gør romaskinen til en rigtig god maskine. Af alle de aktiverede muskler udgør nogle muskelgrupper selvfølgelig et større arbejde end andre.

Træning på romaskine

At træne på romaskine er en rigtig god træningsform, og det gælder både, hvis du vil i god form men også, hvis du gerne vil have lidt mere markerede muskler. Sidst men ikke mindst er romaskinen perfekt som opvarmning til senere styrketræning.

Romaskinen for at komme i god form

Når du ror, aktiverer du rigtig mange muskelgrupper og vigtigst af alt store muskelgrupper. Når det gælder om at komme i god form, går det ud på at træne din maksimale iltoptagelse, hvilket er nemmest, når du yder så meget kraft som muligt. Og logisk nok kan du udøve mere kraft jo flere muskler, du har involveret i din øvelse. Derfor er roning perfekt til opbygning af konditionen.

Romaskinen som opvarmning til styrketræning

Selvom 10-15 minutter på løbebåndet eller cyklen som opvarmning betyder, at du får pulsen op, og dine ben bliver varmet op, så overses overkroppen fuldstændig. Dette er en stor fejl, da rigtig mange primært styrketræner overkroppen.

Hele kroppen skal varmes op, og hele kroppen skal styrketrænes. Og på romaskinen varmes hele kroppen op, så næste gang du skal varme op til styrketræning, er det den maskine, du skal vælge. Det får du langt mere ud af.

Rygtræning og romaskine

Ryggen er en af kroppens største muskelgrupper, der består af mange små og større muskler og det er samtidig en af de muskelgrupper, der er bedst aktiveres på romaskinen.

Bentræning og romaskine

Ved roning opnår du god træning af benene. Mere specifikt er det primært forlårene og balderne, der aktiveres, hvilket samtidig de to største muskelgrupper i kroppen, så her kan du virkelig få aktiveret store muskler.

Coretræning og romaskine

Coretræning er træning af mave og lænd. Det er især vigtigt at have en stærk lænd og mave som roer. Det skyldes, at maven og lænden som muskler har rigtig stor indflydelse på hvor hurtigt, du kan ro.

Armtræning og romaskine

Ikke overraskende er dine arme også aktiverede på romaskinen. Skulderen aktiveres under hele den fulde bevægelse, hvorimod biceps primært aktiveres i den sidste fase på romaskinen.

Romaskinen som nummer et

Romaskinen har så mange kvaliteter, der er overset af alt for mange. Der er mange aktiverede muskler, du opnår god kondition, og får varmet hele kroppen op. Så fra nu af, lad romaskinen være din foretrukne til opvarmning.