Kroppen indeholder forskellige muskelfibre, der gør, at du kan bevæge dig i forskelligt tempo. Men de har også betydning for, hvordan du udnytter dit potentiale bedst muligt, når du træner

Din krops muskler er opbygget af muskelceller der kaldes muskelfibre. Fordelingen af dem er overordnet set genetisk bestemt, men igennem træning er det dog muligt at påvirke forholdet imellem de to typer, de røde og de hvide muskelfibre.

De røde muskelfibre

De røde muskelfibre er de langsomme, og de kaldes også for type 1 muskelfibre. De trækker sig langsommere sammen og med en lavere kraft end de hvide muskelfibre. Det er dem, du bruger, når du for eksempel sidder på din stol og læser denne artikel. De indeholder en stor koncentration af myoglobin, der er et iltbindende molekyle. Der skelnes her mellem hæmoglobin og myoglobin. Hæmoglobin binder ilten ude i blodbanen, men når ilten når muskelfibrene, overtager myoglobin transporten af ilten ind til mitokondrierne. I mitokondrierne udvindes energien, der gør, at du kan bevæge dig. De røde muskelfibre kan kun arbejde, når der er ilt tilstede.

Læs også: Muskeltræningens virkning og effekt på muskelfibre

De hvide muskelfibre

De hvide muskelfibre er de hurtige muskelfibre, der trækker sig hurtigt sammen med høj kraft. De kaldes også for type 2 muskelfibre, og de inddeles faktisk i 2 mindre grupper, nemlig type IIa og type IIb (eller IIx). Det er ikke det vigtige. Det centrale er, at type IIb er de hurtigste muskelfibre i kroppen, mens 2a er lidt langsommere. De hvide muskelfibre kan arbejde i en periode uden der bliver tilført ilt.

Sprinter eller langdistanceløber

Når man taler om at en sprinter på eliteniveau skal være genetisk født til at sprinte, henviser man  blandt andet til personens sammensætning af muskelfibertyper. En sprinter skal have en stor andel af hvide muskelfibre, typisk 80% hvide og 20% røde. Fødte langdistanceløbere derimod har mange røde muskelfibre.Men selvom fordelingen af muskelfibre er bestemt af vores gener, men det er muligt at træne sig til flere røde eller hvide, afhængig af hvordan man træner, ligesom kroppen også har nogle lyserøde, som nemt kan forandre sig.

Du kan ændre altså på fordelingen af muskelfibre, når du træner og øge din andel af henholdvis hvide eller røde, dog kun i begrænset omfang. Er du for eksempel en født langdistanceløber kræver det lidt ekstra træning at blive danmarksmester i 100m.

Læs også: Muskeltræningens virkning og effekt på muskelfibre