Forskningen viser, at multiledsøvelser er utrolig effektive, når det handler om at få musklen til at vokse. Multiledsøvelser er øvelser, som under udførelsen involverer bevægelse i to eller flere led, som i bl.a. brystpres og squat.

Få mest muligt ud af din træning med de rigtige øvelser

Squat er eksempelvis en af de bedste øvelser for de store lår- og ballemuskler (m. quadriceps femoris og m. gluteus maximus). Ligeledes får man mest ud af sin brysttræning, hvis der i den pågældende øvelse sker en fremadføring i skulderleddet akkompagneret af en udretning af albueleddet.

Med hensyn til brystøvelser har en undersøgelse vist, at decline dumbell press var den øvelse, tæt efterfulgt af bænkpres, som kunne belaste den store brystmusklen mest. “Pec-dec” og “flat dumbell flies” kom sikkert ind på sidstepladserne, hvilket yderligere understreger betydningen af multiledsøvelserne.

I den samme undersøgelse blev “seated front dumbell press” kåret som den bedste øvelse for forsiden af skulderne, mens “bent-over barbell rows” var det for den brede rygmuskels (m. latissimus dorsi) vedkommende. Alt i alt betyder det, at hvis man ønsker et effektivt styrketræningsprogram, skal multidledsøvelserne have høj prioritet.