MountainbikeSavner du variation i din træning kan en tur på Mountain-biken være et spændende alternativ til Spinningtimen, der samtidigt kan give dig en god naturoplevelse.

En træningstur i skoven – både vinter og sommer – giver en cykeloplevelse ud over det sædvanlige. Man når hele spektret rundt på turen mellem træer og blade: fart, ned- og opkørsler, forhindringer og så selvfølgelig følelsen af naturens nærhed.

At køre mountain-bike i terræn kræver koncentration og en vis teknik. Som forberedelse til den første tur er det nødvendigt at kigge  på både højden og positionen på sadlen. Sadlen på en moutain- bike skal helst sidde som på en racercykel, dvs. bagover eller i en position lidt bag kranken og på en sådan måde, at man får et “rundt tråd” med let bøjede ben. Styret bør være ca. 3-10 cm under sadelhøjden, mens længden på frempinden er individuel – afhængig af, hvor høj man er i overkroppen.  At føle den rigtige balance i cyklen er meget vigtig.

Hvis man sidder lidt bagover på cyklen, vil man opnå en bedre balance, end hvis man sidder for langt fremme og får for meget vægt  på forhjulet. I skoven, hvor man ofte kører på et fedtet og glat underlag, vil man få sværere ved at komme igennem svingene, hvis man ligger hen over styret.

 

Træn din teknik

For mange kan det måske virke skræmmende  at skulle køre ned ad bakke og tilmed køre hurtigt i terrænet, men man kan sagtens optræne en god teknik til at klare udfordringerne. Find f.eks. en rute, der byder på lidt af hvert: 3-5 km med indlagt nedkørsel, opkørsel, hurtige sving, langsomme sving og et fladt stykke. Nedkørslen behøver ikke at være farlig, men må gerne være teknisk svær – evt. krydret med nogle S-sving, så det er teknikken, der spiller ind i stedet for en hurtig (og farlig) nedkørsel. Ved at træne på en rute som denne, lærer man hurtigt at håndtere cyklen fremfor bare at kaste sig ud i tilfældige “farlige” nedkørsler, hvor man ofte vil være tilbøjelig til at køre alt for langsomt, fordi man er bange for at vælte.

Hvis man vil holde et jævnt tempo på træningsturen i terrænet, er det vigtigt at rationalisere med sine kræfter. De fleste vil f.eks. være tilbøjelige til at køre meget stærkt på et langt fladt stykke og bruge en masse energi på det. Men pludselig kommer der måske nogle uventede forhindringer, som man kan få svært ved at forcere, fordi man har brugt alle sine ressourcer på at køre for hurtigt. Vil man have et glidende forløb, er det klogt at huske på ikke at køre for stærkt, hvor terrænet måske indbyder til det.

Har man valgt en træningsrute med en masse bakker, kan man gøre brug af de professionelle moutain-bikers råd om at sidde ned så længe som muligt, når man vil “bestige” bakken. Stå ikke for meget op – kun for at træde cyklen af og til – og kør i et forholdsvist let gear. Derved opnås det glidende runde tråd. Kadencen skal være forholdvis høj, ca. 90-110 pedalomdrejninger i minuttet.

 

Moutain-bikes fås i utallige udgaver og i lige så mange prisklasser.

Til at begynde med kan man sagtens finde en god cykel til omkring 5.000 – 6.000,- kroner.

Hvis man efter et stykke tid er blevet bidt af sporten og måske ligefrem får lyst til at prøve kræfter med konkurrencer, kan man gå på jagt efter et nyt og bedre udstyr. En rimelig god moutain-bike til konkurrencebrug koster omkring 9.000-10.000 kroner, og det er et godt råd altid at rådføre sig i butikker, der har forstand på lige netop moutain-bikes.

 

Brug lidt flere penge på udstyr fremfor smarte løsninger.

Hvad enten du er godt i gang med sporten, eller du er i den første fase, så husk ALTID at holde udstyret i orden. Smør cyklen, skil den ad en gang imellem og puds delene. En moutain-bike bliver i sagens natur mere beskidt end en almindelig cykel, fordi den bruges i terrænet. Det halve af fornøjelsen ved at køre moutain-bike ligger i, at udstyret fungerer optimalt hver gang. Derfor: køb noget fornuftigt udstyr. Pas godt på det. Hop op på sadlen og kom i gang….

 

3 sikre tips

  • Vælg aldrig en rute, der kan være direkte farlig for dig selv eller dine eventuelle træningspartnere.
  • Kørslen skal foregå så glidende som muligt. Læs ruten og husk, hvad der kommer efter det næste sving.
  • Brems altid lige meget på begge hjul. Den bedste bremseeffekt opnås lige før hjulene blokerer – det kommer med træningen. Men husk at skifte gear før svingene, og sørg for at finde det rigtige gear, inden du kommer ud af det næste sving. Skal du til at skifte ned i et mindre gear, er det tit et problem, hvis du pludselig kommer rundt om et hjørne og det går opad. Hellere finde et for lavt gear end for højt.