Hvis du dyrker mere motion, får du lettere ved at spise sundt. Mere motion øger dit energibehov, men ikke dit behov for bl.a. vitaminer og mineraler. Du kan simpelthen spise mere mad, så du lettere får dækket alle behovene. Også for de vitaminer og mineraler, som det ellers kan være svært at få nok af, hvis man kun spiser små portioner mad. Mere motion gør, at din krop kan tåle at spise mere fedt, uden du bliver fed eller tager skade af det på anden vis. Når du er tilpas fysisk aktiv, så får du en større evne til at forbrænde fedt. Så kan du med bedre samvittighed spise mere fedt, fordi fedtet blot bliver fyret af i forbrændingen i stedet for at blive lagret eller give åreforkalkning.

Dagligdagen i Danmark er blevet fysisk let. Industri, teknologi, biler, rulletrapper osv. laver nu det arbejde, som vi før i tiden var nødt til at bruge kroppen til. Man kan uden problemer skaffe sig både penge, mad og underholdning uden at rejse sig fra den siddende stilling i længere tid ad gangen. Motion har forandret sig fra at være en nødvendighed til nu at være en valgmulighed for de fleste danskere. Motion kræver et bevidst valg, der ofte indebærer, at man går på tværs af de mest oplagte og behagelige løsninger i hverdagen.
Vælg en motionsform der passer til dig. Forskellige motionsformer passer til forskellige livsformer, livsstile, personligheder og temperamenter. Vælg det, der føles mest naturligt, behageligt og lystbetonet for dig. Det afgørende er, at din motionsindsats øger din energiomsætning, så du kan tillade dig at spise mere mad uden at blive fed og så du samtidig får spist flere af de gode nærings- og vitalstoffer.

Sådan øger du din forbrænding med motion:

Lav konditionstræning – jo længere tid du træner, des mere forbrænder du.

Lav styrketræning – større muskelmasse giver større hvileforbrænding. Se vores kostplan til større muskler her.

Hold dig i gang i dagligdagen – hverdagsmotion holder dit stofskifte kørende hele tiden.