Gør som de professionelle, Brug mentaltræning!

Mentaltræning er vigtigt for at få det optimale ud af din træning. Det samme gælder, når du stiller op til konkurrencer. Desuden er mentaltræning en god form for opvarmning til fysisk udfoldelse. Når du fokuserer dit sind og indstiller dig mentalt på hvad du skal til at i gang med og til at yde dit bedste, bliver resultatet bedre, fordi du koncentrerer dig om dit mål, og hvad du vil opnå.

Mentaltræning er også træning

Når du almindeligvis træner overvejer du sikkert ikke at mentaltræne. Du har sikkert tekniktræning, konditionstræning, styrketræning, eksplosivitetstræning, koordinationstræning, men ingen mentaltræning. Hvordan kan det være? Måske fordi mentaltræningen først nu er ved at vinde frem i Danmark, men der er stadig lang vej endnu for denne træningsform. Dog argumenterer mange professionelle for at mentaltræning er helt essentielt for at få det maksimale ud af sin træning.

Vigtigst når du skal yde i kort tid

Generelt kan man sige, at jo kortere varighed konkurrencen har, desto mere betydning har mentaltræningen faktisk. For når du skal yde dit yderste i kort tid er det særligt vigtigt, at du er fokuseret fra starten.

Op til et marathonløb kan du gøre dig mentalt klar på mange måder, men ved et 100m løb eller et kast eller spring inden for atletik er den mentale del endnu vigtigere. Her vil procentdelen af mentaltræningen være større.

Afhængig af træningsform

Når du træner, uanset hvilken disciplin du udøver, skal du overveje hvilke træningsmetoder der vil give dig bedst udbytte. Er du til marathonløb er det ikke optimalt at styrketræne 5 gange ugentligt i håbet om en større krop. Det oplagte er selvfølgelig at fokusere og træne mod en bedre kondition, altså konditionstræning. Generelt handler træning om at være effektiv og allokere din tid der, hvor du får mest ud af den.

Men træner du eksempelvis meget konditionstræning vil effekten af hver time blive mindre og mindre, og på et tidspunkt ender du der, hvor en times mentaltræning vil give dig et større udbytte end en times konditionstræning.

Psyken i fokus

Det er vigtigt at vide, at fysisk ydelse ikke bare er afhængig af muskler, teknik eller øvelse. Hvorvidt du har psyken med er faktisk ligeså vigtigt. Det handler blandt andet om din evne til at presse dig selv og til at fokusere målrettet på det, du er i gang med.

Læs mere om konditionstræning her.