At spise og drikke sundt handler om to ting: vedholdenhed og kvalitet.

Forskning viser, at du skal spise hver anden eller tredje time, hvis du ønsker at holde din forbrænding oppe. Dermed skal du spise 5-6 måltider i løbet af dagen.

Det har vist sig, at mange der er i gang med at tabe sig, kommer let til at spise for lidt. 1000 er den mængde af kalorier kvinder aldrig må komme under i løbet af en dag. Hvis de kommer under 1000 kalorier, sættes kroppen i sultetilstand. For mænd er antallet 1400 kalorier.

Hvad kan du med fordel spise…og hvad kan du drikke?

Vand

”Forbrænding kan ikke forekomme uden vand,” vand virker som opløsningsmiddel i kroppen. En dehydreret krop er ikke lige så effektiv som en velhydreret krop, når det handler om at gøre noget som helst, inklusiv når det handler om at brænde kalorier. Slayton refererer til et studie foretaget på Utah Universitet, som undersøgte mennesker der henholdsvis drak 1 liter vand og mennesker som drak 2 liter vand. De mennesker som drak 2 liter havde en højere forbrænding end den gruppe af mennesker, som kun drak 1 liter – denne gruppe viste nemlig tegn på dehydrering. Så selv om vand måske ikke er den mest glamourøse drik, så er den altså nøglen til succes, når det drejer som om at holde en høj forbrænding.

Kaffe

Vi ved, at koffein er stimulerende, og at koffein i små mængder har vist sig at virke præstationsfremmende for udholdenhedsatleter, eksempelvis for løbere. Ifølge Molly Kimball, ernæringsekspert og forsker ved New Orleans Universitet, kan koffein sætte forbrændingen op med 50-75 kalorier om dagen. Vær dog opmærksom på, at du ikke sætter så høj fokus på din forbrænding, at du eksempelvis drikker kaffe selv om din læge har frarådet dig at gøre det.

Grøn te

Grøn te indeholder både catechin og koffein. Denne kombination er fantastisk, og den bevirker, at din forbrænding sættes i vejret. Forskning viser, at de personer, som drikker grønt te dagligt har tendens til at øge stofskiftet med 3,5 % i løbet af døgnets 24 timer. Du skal drikke 3 kopper te dagligt for at få denne effekt.

Kalorielet mælk

Der har været meget snak om ”mælkediæter” de sidste par år, og vandene er delte blandt forskerne. Der er dog en del beviser for, at kalorielet mælk er en rigtig god ide, hvis du ønsker et vægttab. Et studie fra 2006 viste, at en kost, som er rig på calcium (1000 milligram eller mere) resulterede i en reduktion i mængden af kropsfedt. Calcium er et værkstøj til at booste forbrændingen, og den gode nyhed er, at dine knogler elsker calcium.