Medicinbolden er ikke nogen ny opfindelse. Tværtimod. Dens fordele er længe blevet udnyttet af sportsfolk som et led i den fysiske forberedelse til deres sport. Man kan nemlig træne sine muskler mere direkte til det formål, som de skal bruges til.

Kombinationen af vægt og bold gør, at den kan integreres som belastning i diverse accelerations- og decelerationsøvelser, fordi den ud over at være tung også er til at kaste og gribe. Den tunge bold er velegnet til at træne såvel eksplosiv, accelererende styrke som decelererende styrke på en funktionel måde.
Du kan bl.a. udnytte medicinbolden til at træne situationer, hvor du selv skal accelerere en vægt (det kan være ens egen vægt eller f.eks. en bold) eller situationer, hvor man skal bremse en kraft, der kommer udefra (f.eks. en tackling).

EKSPLOSIV STYRKE
Hvad er det så, der gør medicinbolden så velegnet til træning af eksplosiv styrke? For det første kan du accelerere bolden og så slippe den! Du bevarer dermed accelerationen i hele bevægelsen. Hvis du ønsker at træne eksplosiv styrke med et redskab, du ikke sådan bare kan slippe (f.eks. en håndvægt), så er du nødt til bremse op lige inden returfasen af bevægelsen, for at det ikke skal suse ud af hånden på dig.
Du arbejder således rent faktisk mod formålet i denne del af øvelsen. For det andet er der den naturlige udnyttelse af den elastiske energi, der oplagres i musklerne, når den tunge bold skal gribes og decelereres. I gribe-kaste øvelser udnyttes den oplagrede energi til at få mere kraft, når du sender bolden af sted igen umiddelbart efter at have grebet den. Det er samme princip, vi kender fra plyometrisk træning, som netop er kendt for sin effekt på udvikling af eksplosiv styrke.

KROPSSTAMMEN
Den tunge bold er også yderst velegnet til træning af kropsstammen, der er de meget vigtige bug-, ryg- og bækkenbundsmuskler, som stabiliserer den nederste del af rygsøjlen. Hvis de er stærke, kan du overføre kraft via kropsstammen uden at lægge for meget stress på rygsøjlen. Manglende aktivering af kropsstammen har mange rygskader på samvittigheden. Skaderne sker især i situationer med roterende bevægelser med belastning. Det, som folk med rygproblemer ofte lærer, er at undgå sådanne situationer ved f.eks. at dreje hele kroppen, når de skal løfte eller flytte på noget. Det er en yderst fornuftig måde at skåne ryggen på – når det kan lade sig gøre…

Lige nu har Fitnewsshop.dk tilbud på en serie
Medicine Bolde fra Reebok. Det er et perfekt redskab til din core- og stabilitetstræning. Boldenes nupret gummioverflade giver dem et super komfortabelt greb. De fås i fem forskellige størrelser fra 1-5 kg og prisen starter ved kr. 249,-