Er vejen til en flot, flad og markeret mave virkelig mavetræning hver dag, eller er der andre måder at få den ultraflade mave eller definerede six pack. Mavetræning er noget rigtig mange går op i, men laver du nu også din mavetræning korrekt? Er mavetræning hver dag vejen frem eller vil andet være mindst lige så optimal?

Mavemuskulaturen

Først lige lidt basal anatomi. Mavemusklerne er en muskelgruppe lige som alle andre mavemuskler. Når man siger at man har six pack, er det ikke for at alle 6 mavemuskler er tydeligt markerede. Nej, mavemusklerne (som kaldes six pack) er en stor muskel, som er adskilt af sener. Det er senerne der giver markeringerne.

Mavemuskulaturen består af 4 muskelgrupper, men det er ikke noget du bemærker når man træner eller beundrer din mavemuskulatur. De dybe mavemuskler kaldes transverse abdominals. Uden på disse ligger internal obliques og external obliques og yders rectus abdominals. Jeg vil ikke gå i dybden med de forskellige muskler, men de har forskellige funktioner.

Mavetræning hver dag

Du sidder nok og læser den her artikel fordi du gerne vil have en fladere mave eller tydligere six pack. Og du kan såmænd blive meget klogere. En stor misforståelse blandt folk der styrketræner om de gør det der hjemme eller i et fitnesscenter er, at de vil træne maven meget mere end alle andre muskler. Hvad gør mavemusklerne så specielle? Mavemusklerne har mange muligheder for markeringer, og du kan se din six pack i spejlet hver gang du går forbi.
Six pack er nemt at få. Hvis man ved hvordan man skal lave mavetræning. Du skal nemlig ikke lave mavetræning hver dag. For at få six pack, skal du lave mavetræning hver anden dag maksimalt. Du skal altså træne mavemusklerne på samme måde som du træner alle andre muskler. Mavetræning hver dag vil kun overbelaste dine mavemuskler og du vil ikke få den six pack du altid har drømt om. Derfor, drop alt der hedder mavetræning hver dag.

Six pack så nemt

Det at få six pack kan være svært for mange. Du har måske forsøgt dig med 300 mavebøjninger som mavetræning hver dag, og du synes du kan se lidt forskel men ikke særlig meget. Vejen frem er simpel. For at få six pack, skal du have en veludviklet mavemuskulatur og en lav fedtprocent – så kan du endda være heldig at få den ultimative 8 pack.

Lav ikke mavetræning hver dag, men træn mave lige så meget som resten af din krop. Det vil sige hver gang du har trænet alle muskler igennem, skal du træne maven også. Og mavetræningen skal være på samme måde. Det betyder, at vil du have six pack, skal du fokusere på at have belastning på dine maveøvelser. Du skal ikke kunne lave mere end 15 gentagelser.

Den nemmeste vej til six pack er gennem mavetræning og en lav fedtprocent. Fedtprocenten er den svære, men den er desværre undervurderet af mange – i sær de der laver mavetræning hver dag.

Få også inspiration til styrketræning hjemme, hvor disse øvelser kan benyttes.

“NB: Denne artikel er oprindeligt skrevet til nettraening.dk, og Fitnews kan derfor ikke garantere indholdets kvalitet. Søg evt. efter andre artikler om emnet her på siden.”