Da de store træningsbold omkring årtusindeskiftet for alvor fandt vej ind i fitnessverden, var det under mange navne; Swiss Ball, Pezzi Ball, Bobath Bold, Fitness bold, Terapi bold eller blot Den Store Træningsbold.

Og selvom de blev en stor succes, så var det faktisk ikke en nyhed. For allerede 40 år tidligere i starten af tredserne havde man i London benyttet den store oppustelig bold til børn med cerebral parese (medfødt lidelse i centralnervesystemet, som medfører vanskeligheder med koordination og bevægelse). Og fra slutningen af 1960´erne benyttede fysioterapeuter i Tyskland og Schweiz flittigt bolden til behandling af sygdomme relateret til nervesystemet. Senere “fløj” bolden over Atlanten til USA, hvor dens udbredelse indenfor fitnesstræning bredte sig til den øvrige vestlige verden.

Hvorfor er bolden et godt redskab?

Først og fremmest giver den et smil på læben og bringer legebarnet frem i de fleste. Stort set alle aldre kan drage nytte af træning med bolden. Det er muligt at træne mere funktionelt – for med bolden stilles der krav til balance, koordination, bevægelse og stabilitet på samme tid, hvilket er basale elementer i enhver form for bevægelse. Der kan arbejdes på mange forskellige niveauer, lige fra patienter i genoptræning til atleter. Bolden giver mulighed for udfordringer i træningen – at få noget at øve sig på eller blive bedre til. Og at kunne se en udvikling i sin træning, er en stor form for drivkraft og motivationsfaktor.

Nervesystemet arbejder på højtryk, når bolden skal kontrolleres på grund af de mange input og krav på samme tid. Fundamentet er ustabilt og stiller krav til at kunne bruge en masse muskler, der på samme tid skal samarbejde om at holde balancen og kontrollere bolden. Det drejer sig ganske enkelt om kropskontrol. De stabiliserende muskler omkring alle led bliver aktiveret (de muskler som omgiver leddene og beskytter dem fra unødig belastning). I træning med bolden kan man ikke bare nøjes med at koncentrere sig om én muskelgruppe – hele kroppen skal arbejde. Dette forklarer begrebet helkropsorienteret træning, som der er mere og mere fokus på i forbindelse med tanken om funktionel træning.

Under al træning med den store træningsbold bør opmærksomheden rettes mod rygsøjlens muskelkorset – bevidstheden om at kunne aktivere dette ved populært sagt: at “trække navlen ind mod rygsøjlen” . Denne aktivering af de dybest liggende muskler er grundlæggende for kvalitet i al bevægelse.

Øvelsesmæssigt tilbyder bolden nærmest uendelige muligheder, fra terapeutisk træning hos fysioterapeuten til hardcore fitness og sportsspecifik træning. For idrætsudøvere indenfor forskellige idrætsgrene, kan træning på bold give mulighed for at træne direkte med de elementer, der indgår i den individuelle sportsgren. I modsætning til maskinernes traditionelle og ufunktionelle måde at grundtræne på, stiller bolden langt mere funktionelle krav. Nogle krav som der kan drages nytte af i den enkelte idrætsgren, i genoptræningen, i skadesforebyggende øjemed og ikke mindst i dagligdagen.

Generelt øvelserne på bolden deles op i: styrkende og udholdende øvelser, smidiggørende og mobiliserende øvelser, balancerende, koordinerende og stabiliserende øvelser. Sidstnævnte er uden tvivl boldens force. Indenfor den traditionelle styrketræning åbner bolden op for nye muligheder i forhold til det funktionelle element. Dette eksempelvis ved at bolden kombineres med brug af frie vægte og trækkabler. Strækøvelser kan med stor fordel også laves på bolden.

Fordele ved at træne på bold:

– øger styrke og udholdenhed af mavemusklerne (kropskernen)
øger styrke og funktion af ekstremiteterne (arme og ben)
forbedrer balancen
virker på rehabilitering (genoptræning) af lændesmerter
virker på skulderrehabilitering
god til motorisk træning for ældre

I dag er træning på bolde accepteret indenfor fysioterapi og andre miljøer for genoptræning. Ligeså den er fast inventar i fitnesscentre. Men mange har også en bold derhjemme, som supplement til deres træning.

Hvis du overvejer at anskaffe dig en og få glade at de fordele, så vær opmærksom på at det er broget marked af bolde, anbefalinger og kvaliteter derude. Men udover det, så skal du først og fremmest sikre dig, at du anskaffer en i den rigtige størelse. Som anvist i denne lille guide:

Personhøjde Bolddiameter:

under 155 cm 45 cm
155 – 171 cm 55 cm
171 – 186 cm 65 cm
186 – 198 cm 75 cm
over 198 cm 85 cm